Analisis Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Kelas XI E SMA N 2 Bangli

Authors

  • Ni Wayan Artiniasih ITP Markandeya Bali
  • Luh Made Dwi Wedayanthi ITP Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i4.1125

Keywords:

Technology usage, English language learning, learning applications, student motivation, technological challenges

Abstract

This study aims to analyze the use of technology in English language learning in Class XI E at SMA N 2 Bangli. The technologies used include laptops, LCD projectors, and applications such as Kahoot, Quizizz, and PowerPoint. The research employs a descriptive qualitative approach, with data collection techniques consisting of observation, checklists, and field notes. The results show that the use of technology helps to enhance students' motivation and engagement in learning. Students become more active, and the learning process becomes more interesting due to the use of visual and digital media. However, some challenges include limited access to technology for some students and technical issues such as unstable internet connections. This study suggests improving the school's technological infrastructure and providing training for teachers to effectively integrate technology into the classroom. With adequate support, the use of technology can significantly improve the quality of English language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Z. (2019). Pengaruh teknologi terhadap pembelajaran bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 45–52.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, A. (2022). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran bahasa Inggris: Studi kasus di SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa, 15(1), 34–42.

Harahap, M. (2021). Pentingnya pembelajaran mandiri dalam penguasaan bahasa Inggris di era digital. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 123–132.

Kumar, R. (2019). Research methodology: A step-by-step guide for beginners (4th ed.). New Delhi: Sage Publications.

Kusuma, R. (2021). Peningkatan kompetensi guru dalam pemanfaatan teknologi pembelajaran di sekolah menengah atas. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(1), 45–55.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Prasetyo, T. (2020). Peran media pembelajaran berbasis teknologi dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Edukasi, 12(3), 67–75.

Raharjo, S. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Nasional, 12(3), 56–64.

Rahmawati, A. (2021). Pemanfaatan teknologi digital dalam pembelajaran bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan, 15(4), 98–108.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Teknologi pendidikan: Teori dan aplikasi dalam pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Supriatna, D. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di sekolah menengah atas. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(2), 56–63.

Suryana, D. (2021). Tantangan implementasi teknologi dalam pembelajaran bahasa Inggris di Indonesia. Jurnal Pengajaran, 15(2), 34–40.

Wibowo, A. (2020). Efektivitas metode pembelajaran berbasis teknologi di SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(3), 78–85.

Widyastuti, E. (2021). Pembelajaran mandiri dengan teknologi di kalangan siswa SMA. Jurnal Pendidikan Indonesia, 13(2), 112–121.

Wulandari, N. (2022). Kendala dan tantangan dalam pemanfaatan teknologi di sekolah-sekolah Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(1), 56–65.

Published

2024-10-15

How to Cite

Ni Wayan Artiniasih, & Luh Made Dwi Wedayanthi. (2024). Analisis Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Kelas XI E SMA N 2 Bangli. Fonologi : Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(4), 41–52. https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i4.1125

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.