Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Tingkatan MI

Authors

  • Sapri Sapri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Halisya Parapat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sayang Pasaribu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Azwar Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rili Ritami Sipahutar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Putri Novia Ramayani Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Anisa Pratiwi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wanda Amelia Purba Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/fonologi.v1i4.154

Keywords:

Learning Implementation, Arabic, Blended Learning, technology

Abstract

This article discusses the implementation of learning at MI which links mixed learning, namely online and offline. In this case, there is Bleanded Learning, namely mixed learning. This research was conducted using a literature review method and literature study by examining several articles that discussed issues related to the problem. The aim of this research is that this article is able to provide an overview of the implementation of Arabic language learning in the modern era, which makes it easier for students and educators. The results of this research are that technology can be a tool for implementing learning through applications that focus on Arabic language learning.

References

Abdurochman. 2017. “Bahasa Arab Dan Metode Pembelajarannya.” 2(2):147–60.

Alfian, Ari Nurul. 2020. “Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Kosakata Harian Bahasa Arab Dengan Metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC).” INFORMATION MANAGEMENT FOR EDUCATORS AND PROFESSIONALS : Journal of Information Management 5(1):95. doi: 10.51211/imbi.v5i1.1445.

Arifudin, Arifudin, and Bayu Fitra Prisuna. 2022. “Persepsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Terhadap Efektifitas Pembelajaran Daring Di IAIN Pontianak.” International Journal of Arabic Language Teaching 4(02):249. doi: 10.32332/ijalt.v4i02.4673.

Azhari, Ahmad, and Danial Hilmi. 2022. “Penggunaan YouTube Dalam Kajian Pembelajaran Bahasa Arab Pada Mahasiswa PGMI.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 11(1):28. doi: 10.24235/ibtikar.v11i1.9679.

Chasanah, Uswatun, and Andi Prastowo. 2021. “Evaluasi Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Perbaikan Mutu Akademik Di Mi Mambaul Ma’Arif.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 9(2):272–99. doi: 10.21274/taalum.2021.9.2.272-299.

Gunadi, Gungun, Fachrur Razi Amir, and Agus Mulyana. 2020. “LUGHO: Aplikasi Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Sekolah Dasar.” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1(1):19–27.

Haq, Samsul. 2023. “Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Digital: Problematika Dan Solusi Dalam Pengembangan Media.” MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial 7(1):211–22. doi: 10.30743/mkd.v7i1.6937.

Hartanto, Rizal Septa Wahyu, and Hasan Dani. 2016. “Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Software Autocad.” Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan 1(1):1–6.

Hilmi, Mustafiqul, and Nur Hasaniyah. 2023. “Penerapan Media Pembelajaran Digital Dalam Pengajaran Bahasa Arab.” ICONTIES (International Conference on Islamic Civilization and Humanities) 488–96.

Muharram, Susilawati, Raodatul Jannah, and Kata Kunci. n.d. “Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Arab Yang Efektif Untuk Anak Usia Dini Implementation of Effective Arabic Learning Method for Early Age Child Info Artikel Abstrak.” 1–9.

Puspananda, Dian Ratna. 2022. “Studi Literatur: Komik Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif.” JPE (Jurnal Pendidikan Edutama 9(1):85–92.

Putri, Firsta Aditya, Dhi Bramasta, and Santhy Hawanti. 2020. “Studi Literatur Tentang Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Pembelajaran the Power of Two Di SD.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 6(2):605–10.

Rosida, Nina. 2017. “Perlindungan Hukum Bagi Tenaga Kerja Indonesia Di Luar Negeri.” Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni 1(1):95. doi: 10.24912/jmishumsen.v1i1.339.

Santoso, Kukuh. 2020. “VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam Volume 5 Nomor 1 Tahun 2020 P-ISSN: 2087-0678X.” Pendidikan Islam 5(2):17–23.

Susanto, Susanto, Apri Wardana Ritonga, Ayu Desrani, and Suci Ramadhanti Febriani. 2022. “Persepsi Mahasiswa Tentang Penerapan Ptmt Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Model Blended Learning.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5(1):1. doi: 10.35931/am.v5i1.728.

Wekke, Ismail Suardi. 2018. “Pengembangan Pembelajaran Keagamaan Dan Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Minoritas Muslim.” Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam 3(2):187. doi: 10.19109/tadrib.v3i2.1793.

Downloads

Published

2023-12-14

How to Cite

Sapri Sapri, Siti Halisya Parapat, Sayang Pasaribu, Azwar Siregar, Rili Ritami Sipahutar, Putri Novia Ramayani Siregar, … Wanda Amelia Purba. (2023). Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Tingkatan MI. Fonologi : Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 1(4), 111–117. https://doi.org/10.61132/fonologi.v1i4.154

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.