Warisan Budaya Dunia “Batik” sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing dalam Mendukung Internasionalisasi Bahasa Indonesia

Authors

  • Aisyah Kharisma Yogi Universitas Sebelas Maret
  • Syahla Ayu Yasinta Universitas Sebelas Maret
  • Risa Nurul Akbar Universitas Sebelas Maret
  • Syifa Rahmi Fauzani Universitas Sebelas Maret
  • Kundharu Saddono Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i3.910

Keywords:

Batik, BIPA, Teaching Materials

Abstract

Batik is one of Indonesia's cultural heritages which was recognized by UNESCO on October 2 2009. The word "batik" comes from two Javanese terms, namely "amba" and "nitik" which means write and dot. This cultural heritage from Solo can be a means to deepen the experience of learning language and culture. This research found that adding batik to the BIPA curriculum can increase participant engagement and encourage their interest in Indonesian. The results show that Batik is not only a cultural heritage but also a bridge between language and culture. The integration of cultural elements in Indonesian language learning can provide a real picture, making it easier for BIPA students to understand. These results can be used as a guide for BIPA teachers, educational institutions, and related parties to create learning strategies that are in line with the internationalization of Indonesian.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andika, E. P. (2015). Pengembangan bahan ajar BIPA bermuatan budaya Jawa bagi penutur asing tingkat pemula. Lingua, 1–11. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/8927/5850

Bahasa, B. P. dan P. (2017). Rencana strategis Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. Экономика Региона.

Dananto, R. A., Yasinta, S. A., Fauzani, S. R., Salsabila, V., & Saddono, K. (2023). Kuliner gudeg sebagai bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing dalam mendukung internasionalisasi Bahasa Indonesia. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 1(6), 1–15. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v1i4.131

Gunawan, F. A., Marlina, A. D., Nugroho, A. W., Mardani, A. N., & Saddhono, K. (2023). Pengembangan bahan ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA) melalui media kuliner "Nasi Goreng" untuk mahasiswa Yale University, Amerika Serikat. 1(4), 20–30.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2017. 20.

Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar.

Kristie, S., Darmayanti, T. E., & Kirana, S. M. (2019). Makna motif batik parang sebagai ide dalam perancangan interior. Aksen, 3(2), 57–69. https://doi.org/10.37715/aksen.v3i2.805

Lestari, F. P. (2013). Strategi komunikasi pemasaran kampung wisata batik Kauman dalam meningkatkan kunjungan wisatawan. Jurnal Teknologi, 1(1), 69–73. https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/MT_Globalization_Report_2018.pdf http://eprints.lse.ac.uk/43447/1/India_globalisation%2C society and inequalities%28lsero%29.pdf https://www.quora.com/What-is-the

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Amalia, D. A., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis bahan ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Muzaki, H. (2021). Pengembangan bahan ajar BIPA tingkat 3 berbasis budaya lokal Malang. Jurnal Ilmiah Semantika, 2(02), 1–9. https://doi.org/10.46772/semantika.v2i02.379

Nainggolan, L. E., Lie, D., Nainggolan, N. T., & Inrawan, A. (2021). Pelatihan manajemen keuangan sederhana usaha UKM batik se Solo Raya. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(6), 1297–1310. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i6.1038

Nasution, D. Z. (2018). Citra destinasi melalui film: (Studi kasus kampung wisata batik Kauman Pekalongan). 23(1), 10–20.

Purbarani, E., Muliastuti, L., & Farah, S. (2021). Pengembangan model materi ajar Bahasa Indonesia bagi penutur asing (BIPA). Basa, 1(2), 50–60.

Rahma, S. S., & Suwandi, S. (2021). Analisis kelayakan isi dan muatan budaya dalam buku ajar BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 13–24. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v21i1.36654

Ratriningsih, D. (2017). Arahan penataan kampung tradisional wisata batik Kauman Surakarta. Inersia: Informasi dan Ekspose Hasil Riset Teknik Sipil dan Arsitektur, 13(2), 116–128. https://doi.org/10.21831/inersia.v13i2.17175

Ristian, R. A. (2021). Perancangan destination branding kampung wisata batik Kauman Solo demi upaya meningkatkan brand awareness. 7(3).

Ristyandani, R., Yusuf, R., Budiawan, S., & Kurniawan, L. A. (2024). Kesalahan berbahasa di kelas berbicara BIPA 3 KBRI Moskow 2023. 5(1), 765–772.

Rosiyana, R. (2020). Pengajaran bahasa dan pemerolehan bahasa kedua dalam pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia penutur asing). Jurnal Ilmiah Korpus, 4(3), 374–382. https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.13839

Sona, A. E. S. (2022). Pengembangan bahan ajar menulis korespondensi Bahasa Indonesia bagi pelajar BIPA tingkat madya.

Trixie, A. A. (2020). Filosofi motif batik sebagai identitas bangsa Indonesia. Folio: Journal of Fashion Product Design & Business, 1(1).

Ulumuddin, A., & Wismanto, A. (2014). Bahan ajar Bahasa Indonesia ranah sosial budaya bagi penutur asing (BIPA). Jurnal Sasindo, 2(1), 1–14.

Wardana, M. A. W., Al Maarif, M. F., Kusnasari, Z. Z., & Mulyono, S. (2023). Menyelisik pola kekerabatan bahasa melalui cerita rakyat berjudul I Kedis Cangak (Pedanda Baka) di Bali: Analisis linguistik historis komparatif. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(1), 67–82. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i1.1264

Wijaya, Y. R. M. (2015). Kawasan kampung batik Kauman sebagai sumber pembelajaran IPS di SMP Surakarta.

Wulandari, A. (2022). Batik Nusantara: Makna Filosofis, Cara Pembuatan, dan Industri Batik. Penerbit Andi.

Published

2024-07-17

How to Cite

Aisyah Kharisma Yogi, Syahla Ayu Yasinta, Risa Nurul Akbar, Syifa Rahmi Fauzani, & Kundharu Saddono. (2024). Warisan Budaya Dunia “Batik” sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing dalam Mendukung Internasionalisasi Bahasa Indonesia. Fonologi : Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(3), 236–248. https://doi.org/10.61132/fonologi.v2i3.910

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.