Implementasi Model Pembelajaran Make a Match pada Siswa Kelas XI-B1 SMAN 9 Surabaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Teks Cerpen

Authors

  • Reza Dwi Nurlitasari Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1066

Keywords:

Learning Outcomes, Short Story Text, Make A Match, Improvement

Abstract

This study uses the Make a Match learning methodology in class XI-B1 SMAN 9 Surabaya to increase student learning outcomes on short story text content. 36 students participated in two cycles of the study. Following the implementation of the Make a Match learning paradigm, the results demonstrated a significant increase in student participation and learning outcomes. Despite some students still falling short of the KKM, the number of students in cycle 1 who received good and very good categories grew. Every student outperformed the KKM in cycle 2, with 41.7% placing them in the outstanding group and 58.3% in the good category. This approach worked well to increase overall student participation and learning results.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Longmans, Green.

Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran inovatif. Ar-Ruzz Media.

Iskandar, A. M. (2021). Monograf relasi pemanfaatan media pembelajaran dan hasil belajar. Bintang Semesta Media.

Kosasih, E. (2012). Pembelajaran sastra di sekolah menengah. Yrama Widya.

Magdalena, I. (2023). Metodologi penelitian tindakan kelas. CV Jejak.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan kurikulum: Teori dan praktik. PT Remaja Rosdakarya.

Perwati, Sukendro, & Sulistyo, U. (2020). Penerapan model kooperatif tipe think pair share untuk meningkatkan partisipasi siswa pada materi pembelajaran IPA di kelas VI SDN 113 Kota Jambi. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(1), 42-61. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i1.9425

Purnomo, C. (2021). Model pembelajaran kooperatif tipe make a match untuk meningkatkan hasil belajar. Journal of Education and Religious Studies, 1(2), 53-57. http://dx.doi.org/10.12345/jers/0000

Raharjo, W. T. (2019). Peningkatan hasil belajar IPA peserta didik menggunakan model pembelajaran make a match pada kelas 4 SD. Satya Widya, 35(2), 168-174. https://doi.org/10.24246/j.sw.2019.v35.i2.p168-175

Rohman, S. (2020). Pembelajaran cerpen. Bumi Aksara.

Rusman. (2011). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. PT RajaGrafindo Persada.

Suprapto. (2022). Penelitian tindakan kelas. Diva Pustaka.

Suprijono, A. (2014). Cooperative learning: Teori dan aplikasi PAIKEM. Pustaka Pelajar.

Suyadi. (2015). Strategi pembelajaran kreatif berbasis kecerdasan jamak. Insan Madani.

Tarigan, H. G. (2011). Prinsip-prinsip dasar sastra. Angkasa.

Published

2024-09-10

How to Cite

Reza Dwi Nurlitasari. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Make a Match pada Siswa Kelas XI-B1 SMAN 9 Surabaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Teks Cerpen. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(4), 190–200. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1066

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.