Analisis Tindak Tutur Bahasa Mahasiswa dalam Interaksi Akademik dan Sosial

Authors

  • Dian Harahap Universitas Negeri Medan
  • Eny Sihite Universitas Negeri Medan
  • Lusinda Sigiro Universitas Negeri Medan
  • Rotua Lumbantoruan Universitas Negeri Medan
  • Talenta Sembiring Universitas Negeri Medan
  • Wahyudi Rambe Universitas Negeri Medan
  • Yesika Simbolon Universitas Negeri Medan
  • M. Oky Fardian Gafari Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i2.1607

Keywords:

speech acts, academic interactions, social interactions, pragmatics, student communication

Abstract

This study analyzes speech acts used by students in academic and social interactions. Speech acts are part of pragmatic studies that describe how language is used in everyday communication. This study aims to identify the forms, functions, and differences in the characteristics of speech acts in both contexts. The methods used in this study include observation, interviews, recording, transcription, and literature review by analyzing various relevant literature. The results of the study indicate that in academic interactions, students more often use representative and directive speech acts to convey information and give instructions, while in social interactions, they use more expressive and commissive speech acts to build relationships and express emotions. Factors that influence these differences include the context of the situation, relationships with interlocutors, the influence of media and technology, and cultural background. The conclusion of this study confirms that understanding speech acts is very important in improving the effectiveness of student communication in both academic and social environments. The implications of this study can be used to develop better communication strategies in higher education environments and increase students' awareness of the use of appropriate language in various contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basid, A., dkk. (2020). Pragmatik: Tindak tutur dan implikatur. Malang: Edulitera.

Cahyani, D. N., & Rokhman, F. (2017). Kesantunan berbahasa mahasiswa dalam berinteraksi di lingkungan Universitas Tidar: Kajian sosiopragmatik. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 44–52.

Diana, & Katubi. (2022). Tindak tutur dan kesantunan. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia (PRCI).

Halid, R. (2022). Tindak tutur pelaku pencemaran nama baik di media sosial: Kajian linguistik forensik. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 5(2), 441–458.

Hastuti, N. A., & Saputra, A. (2024). Bentuk dan jenis tindak tutur bahasa dalam komunikasi mahasiswa. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra, 6(1), 127–136.

Hidayah, S. H. (2024). Tindak tutur dan kesopanan dalam komunikasi interpersonal: Kajian pragmatik. WIDYANTARA, 2(2), 193–202.

Huzaifah, A., Harahap, A. P., Oktavia, A., Sangkuti, D., Amanda, D., Purba, I. S. U. B., & Syahru, Z. A. N. (2025). Analisis tindak tutur mahasiswa dalam berorganisasi di Universitas Negeri Medan (studi kasus organisasi-organisasi FMIPA Universitas Negeri Medan). Komprehensif, 3(1), 380–386.

Kadir, I. S. A. (2024). Kesantunan berbahasa mahasiswa dalam berinteraksi di lingkungan Universitas Riau: Kajian sosiopragmatik. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 245–256.

Purba, A. (2011). Tindak tutur dan peristiwa tutur. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1).

Rahim, A. R. (2023). Kesantunan berbahasa mahasiswa dalam berinteraksi dengan dosen pada media sosial Telegram. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(10), 4206–4215.

Saleh, A., & Sakinah. (2020). Keterampilan berbicara berbasis kesantunan berbahasa. Makassar: CV Amanda Insan Ilmiah.

Saleh, M., & Baharman, B. (2012). Kesantunan tindak tutur dalam interaksi akademik. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya "Retorika", 8(2), 123–133.

Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Tuturan dalam pembelajaran bahasa Indonesia: Kajian sosiolinguistik alih kode dan campur kode. Kajian Linguistik dan Sastra, 3(2), 119–130.

Suhartono. (2020). Pragmatik konteks Indonesia. Perum. Kota Baru Driyorejo: Graniti.

SUMARLAM, S., Pamungkas, S. R. I., & Susanti, R. (2023). Pemahaman dan kajian pragmatik. [Penerbit tidak disebutkan].

Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak tutur (speech act) dan implikatur dalam penggunaan bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 34–41.

Wibowo, W. (2022). Konsep tindak tutur komunikasi. Bumi Aksara.

Amalia, N., Cahyaningsih, U., & Kurino, Y. D. (2021, September). Studi literatur: Tindak tutur (speech act) dan implikatur dalam penggunaan bahasa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 3, pp. 238–241).

Andriani, A., Irmayani, N., & Azis, S. (2024, May). Analisis tindak tutur dalam percakapan antara mahasiswa dan dosen Universitas Al Asyariah Mandar. In Journal Peqguruang: Conference Series, 6(1), 233–237.

Downloads

Published

2025-04-23

How to Cite

Dian Harahap, Eny Sihite, Lusinda Sigiro, Rotua Lumbantoruan, Talenta Sembiring, Wahyudi Rambe, … M. Oky Fardian Gafari. (2025). Analisis Tindak Tutur Bahasa Mahasiswa dalam Interaksi Akademik dan Sosial. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 3(2), 165–174. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i2.1607

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.