Peran Asesmen Berbasis Karakter Kemandirian dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Novita Barokah Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid
  • Siti Mumun Muniroh Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1742

Keywords:

learning-assessment, character-of-independence, problem-solving

Abstract

This study examines the role of character-based assessment of independence in improving problem-solving skills in elementary school students. Character-based assessment of independence assesses students' learning process, not just academic results, with a focus on developing values of independence such as responsibility, initiative, and self-management skills. Through this approach, students are trained to face challenges independently, manage time, and find solutions creatively. Literature review shows a positive relationship between the level of student independence and increased problem-solving skills. However, the implementation of this assessment faces challenges such as lack of teacher understanding, time constraints, and system support. Nevertheless, character-based assessment of independence remains relevant and needs to be implemented more widely with training support for teachers, the use of technology in assessment, and synergy between schools, parents, and communities. The results of this study suggest that independence assessment should be an integral part of learning practices to create a generation of independent and solution-oriented learners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adzewiyah, et al. (2025). Analisis Hubungan Keaktifan Siswa dalam ekstrakurikuler terhadap Hasil Asesmen Harian di Madrasah Ibtida'iyah. Journal of Nusantara Education, 4(2), 89.

Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2021). Pengembangan Media "MEB" dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalis pada Pembelajaran Matematika SD. JBPD: Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(1), 38.

Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 69.

Arta, G. Y. (2024). Asesmen dalam Pendidikan: Konsep, Pendekatan, Prinsip, Jenis, dan Fungsi. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(3), 180.

Budiman, S. A. (2024). Peran Orang Tua dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini: Studi Pustaka. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 3(1), 74.

Dewi, D. R. (2019). Pengembangan Kurikulum di Indonesia dalam Menghadapi Tuntutan Abad ke-21. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 3.

Fahlevi, M. R. (2022). Kajian Project Based Learning sebagai Model Pembelajaran Pasca Pandemi dan Bentuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 248.

Fitriani, et al. (2024). Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Era Digitalisasi pada Sekolah Penggerak Jenjang SD di Kabupaten Aceh Utara. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 12468.

Juita, D. (2019). Pengaruh Asesmen Portofolio disertai Pemberian Costructive Feedback terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Biologi FTIK IAIN Kerinci. Jurnal Eksakta Pendidikan, 3(1), 36.

Kadir, et al. (2025). Analisis Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik SMP negeri 14 Kota Gorontalo. Indonesian Research Journal on Education, 5(2), 612.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 127.

Muslimin, I. (2023). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Lembaga Pendidikan Islam: Studi Kasus di Madrasah se-Jawa Timur. FAJAR Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 47.

Nurhamidah, S., & Nurachadijat, K. (2023). Project Based Learning dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 45.

Nurmilasari, et al. (2025). Strategi Guru Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Penerapan Problem Based Learning (PBL). Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 22(1), 60.

Panjaitan, et al. (2023). Pengembangan LKPD Elektronik (e-LKPD) Berbasis Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Peserta Didik SMP IT Indah Medan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1897.

Rosmana, et al. (2023). Kesiapan Sekolah dalam Proses Penerapan Kurikulum Merdeka di SD. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(2), 3166.

Rosyada, et al. (2024). Kurikulum Merdeka: Dampak Peningkatan Beban Administrasi Guru terhadap Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 240.

Suharto, et al. (2024). Analisis Faktor Lingkungan Keluarga dalam Membentuk Kemandirian Belajar Siswa. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 239.

Umar, H., & Masnawati, E. (2024). Peran Lingkungan Sekolah dalam Pembentukan Identitas Remaja. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 199.

Utami, P. R. (2025). Pengembangan Kompetensi dan Soft Skill dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Tinjauan Literatur. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 64.

Utaminingsih, S., & Sofiyati, D. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Penggerak dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Equity In Education Journal, 5(2), 126.

Wulandari, et al. (2022). Desain dan Verifikasi Asesmen Berbasis Catur Paramita dan Employability Skill. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 12(1), 45.

Yulianto, H., & Iryani. (2023). Pendampingan Asesmen Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada SMAN 13 Takalar. To Meega: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(3), 500.

Yusmaridi, et al. (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Mata Kuliah Evaluasi Hasil Belajar Fisika melalui Penggunaan Asesmen Alternatif di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 22.

Yusrianum & Nurmawati. (2022). Analisis Penilaian Karakter Berbasis Asesmen Kompetensi Madrasah Indonesia (AKMI). Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 330.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Barokah, N., & Siti Mumun Muniroh. (2025). Peran Asesmen Berbasis Karakter Kemandirian dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Siswa Sekolah Dasar. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 3(3), 82–93. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1742

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.