Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1844Keywords:
Elementary School Students, Interactive Media, Learning Media, Learning MotivationAbstract
The purpose of this study is to evaluate how well interactive learning materials can raise elementary school pupils' motivation and interest in learning. Animation films, instructional games, and simulations are examples of interactive learning materials that offer students a familiar, dynamic, and developmentally appropriate learning experience. Using a qualitative approach and a literature review strategy, the study examined material from a range of pertinent sources, including books, journals, and research reports. According to the study's findings, students who actively interact with interactive media can become more involved in the learning process. Additionally, it offers instant feedback, which increases self-confidence, helps pupils understand their progress, and fortifies their enthusiasm to learn.
Downloads
References
Ali, A., Fenica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–6.
Arum, M. P. D. (2014). Visualisasi tuntunan sholat untuk tuna rungu berbasis media interaktif [Skripsi, Universitas Dian Nuswantoro Semarang].
Cahyaningtias, V. P., & Ridwan, M. (2021). Efektivitas penerapan media pembelajaran interaktif terhadap motivasi mengikuti mata pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, 2(2), 188–201. https://doi.org/10.24036/invotek.v17i2.75
Fahrurrazi, F., & Jayawardaya, S. P. (2024). Meningkatkan motivasi belajar siswa SD melalui metode pembelajaran interaktif. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa, dan Budaya, 2(3), 101–110. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.776
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fadillah, A. R., Dwi, F., Ani, N., Apriliya, M., & Realistiya, R. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 557–566.
Karna, S. D., Adrias, A., Zulkarnaini, A. P., Guru, P., Dasar, S., & Padang, U. N. (2025). Efektivitas dan tantangan penggunaan media pembelajaran interaktif di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 3, 319–325.
Muhamad, N. (2023). Pelajar lebih senang pakai internet untuk akses konten hiburan. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/teknologitelekomunikasi/statistik/06605df0aea0364/pelajar-lebih-senang-pakai-internet-untuk-akses-konten-hiburan
Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfaatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323–329.
Ramdani, M. (2019). Pengaruh metode pembelajaran berbasis proyek terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran sains di SD. Jurnal Pendidikan Sains, 12(4), 402–413. https://doi.org/10.26877/jps.v12i4.352
Sudarsana, I. K. (2018). Optimalisasi penggunaan teknologi dalam implementasi kurikulum di sekolah (perspektif teori konstruktivisme). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 8–15.
Sulistyorini, M. T. A., & Salamah. (2022). Penerapan media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS. Proceedings of Social Studies Learning Challenges in the 21st Century, 3, 99–103. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.349
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.