Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD

Authors

  • Serli Sapitri Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1844

Keywords:

Elementary School Students, Interactive Media, Learning Media, Learning Motivation

Abstract

The purpose of this study is to evaluate how well interactive learning materials can raise elementary school pupils' motivation and interest in learning. Animation films, instructional games, and simulations are examples of interactive learning materials that offer students a familiar, dynamic, and developmentally appropriate learning experience. Using a qualitative approach and a literature review strategy, the study examined material from a range of pertinent sources, including books, journals, and research reports. According to the study's findings, students who actively interact with interactive media can become more involved in the learning process. Additionally, it offers instant feedback, which increases self-confidence, helps pupils understand their progress, and fortifies their enthusiasm to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, A., Fenica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–6.

Arum, M. P. D. (2014). Visualisasi tuntunan sholat untuk tuna rungu berbasis media interaktif [Skripsi, Universitas Dian Nuswantoro Semarang].

Cahyaningtias, V. P., & Ridwan, M. (2021). Efektivitas penerapan media pembelajaran interaktif terhadap motivasi mengikuti mata pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, 2(2), 188–201. https://doi.org/10.24036/invotek.v17i2.75

Fahrurrazi, F., & Jayawardaya, S. P. (2024). Meningkatkan motivasi belajar siswa SD melalui metode pembelajaran interaktif. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa, dan Budaya, 2(3), 101–110. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.776

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fadillah, A. R., Dwi, F., Ani, N., Apriliya, M., & Realistiya, R. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 557–566.

Karna, S. D., Adrias, A., Zulkarnaini, A. P., Guru, P., Dasar, S., & Padang, U. N. (2025). Efektivitas dan tantangan penggunaan media pembelajaran interaktif di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 3, 319–325.

Muhamad, N. (2023). Pelajar lebih senang pakai internet untuk akses konten hiburan. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/teknologitelekomunikasi/statistik/06605df0aea0364/pelajar-lebih-senang-pakai-internet-untuk-akses-konten-hiburan

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfaatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323–329.

Ramdani, M. (2019). Pengaruh metode pembelajaran berbasis proyek terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran sains di SD. Jurnal Pendidikan Sains, 12(4), 402–413. https://doi.org/10.26877/jps.v12i4.352

Sudarsana, I. K. (2018). Optimalisasi penggunaan teknologi dalam implementasi kurikulum di sekolah (perspektif teori konstruktivisme). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 8–15.

Sulistyorini, M. T. A., & Salamah. (2022). Penerapan media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS. Proceedings of Social Studies Learning Challenges in the 21st Century, 3, 99–103. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.349

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Serli Sapitri, & Ari Suriani. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 3(3), 282–292. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1844

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.