Pembelajaran Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus Tunarungu di SLB Negeri Keleyan

Authors

  • Aini Zahrok Universitas Trunojoyo Madura
  • Nova Estu Harsiwi Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.767

Keywords:

Learning, Students, Deaf

Abstract

This research aims to get an idea of ​​how learning is carried out for deaf students at the Keleyan State Special School. This research was conducted using a descriptive qualitative method. In collecting data, researchers used data collection techniques in the form of interviews, observation and documentation. The research results show that the learning process for deaf students has been well designed by the teacher starting from the planning, implementation and assessment stages. The implementation of learning for deaf students is adaptive, meaning that learning is adjusted to the students' conditions and needs. So the implementation of learning for deaf students can be said to be quite ideal.

 

 

 

References

Andini, I. (2024). Metode –Metode dalam Pembelajaran Keterampilan Vokasional pada Siswa Tunarungu. Jurnal Basic Edu, 8(1), 860-870.

Astuti, N. P., & Watini, S. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Menggunakan Model Bermain Asyik Pada Anak Usia Dini. Aksara : Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 21-41.

Kamila, A., & Hidayaturrochman, R. (2022). Peran guru dalam mengembangkan psikomotorik anak usia dini melalui media pembelajaran outing class. PSYCOMEDIA : Jurnal Psikologi, 1(2), 1-13.

Kurniawan, Y. (2022). Gamifikasi Media Pembelajaran untuk Siswa Tuna Rungu Wicara di Sekolah Luar Biasa B Yakut Purwokerto. JPMI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(5), 649-661.

Kustawan, D. (2013). Penilaian Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.

Meifira. (2024). Eksplorasi Efektivitas Media-Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Anak Tunarungu: Kajian Literatur. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(2), 102-121.

Meimulyani. (2013). Media Pembelajaran Adaptif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.

Melinda. (2013). Pembelajaran Adaptif Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.

Mursalat. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Desain Grafis untuk Buku Digital Interaktif bagi Siswa Tunarungu. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 10(2), 589-597.

Nazir, M. (1999). Metode Penelitian. Surabay: Ghalia Indonesia.

Owa, Y. K., et al. (2023). Anak Berkebutuhan Khusus dan Penerapannya dalam Pendidikan di Sekolah Dasar. Studi Literatur. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(1), 60-67.

Sartika, Y. (2013). Ragam Media Pembelajaran Adaptif Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Familia.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Symsyi, I., & Haryanto. (2018). Identifikasi dan Asesmen Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Bogor: PT Penerbit IPB Press.

Triani, N. (2013). Panduan Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.

Published

2024-06-19

How to Cite

Aini Zahrok, & Nova Estu Harsiwi. (2024). Pembelajaran Bagi Siswa Berkebutuhan Khusus Tunarungu di SLB Negeri Keleyan. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(3), 246–251. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.767

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.