Dampak Globalisasi terhadap Pendidikan Islam

Authors

  • Ira Kurnia Putri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Misra Misra Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1628

Keywords:

Challenges, Globalization, Islamic Education, Strategy, Technology

Abstract

Globalization is a phenomenon that brings major changes in various aspects of life, including in the field of Islamic education. This article aims to examine the impact of globalization on the Islamic education system, the challenges and opportunities faced, and strategies for strengthening Islamic education in the midst of global currents. The research method used is a literature study with a qualitative approach. The results of the study show that globalization has an ambivalent impact on Islamic education, which on the one hand opens wide access to science and technology, but on the other hand brings serious challenges related to moral decline, consumptive culture, and identity crisis among the younger generation. Strategies that can be implemented include prophetic approaches, reinventing the Islamic education system, and supporting institutional transformation and human resources. This research recommends that Islamic education not only survive the globalization, but also be able to play an active role in shaping civilization rooted in Islamic values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdar, & Musyarif. (2019). Tantangan pendidikan Islam di Indonesia pada era globalisasi. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 14–28.

Alfarisi, M. R. (2024). Globalisasi pendidikan dan pengaruhnya pada pendidikan Islam. Tashdiq: Jurnal Kajian Agama dan Dakwah, 4(2), 1–10.

Alfian, R. N., & Ilma, M. (2023). Menakar peluang dan tantangan dalam membidik strategi pendidikan Islam di era globalisasi. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 71–83.

Firmansyah, Amma, T., & Mudawamah, A. (2023). Dampak globalisasi dan tantangannya terhadap pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-isu Sosial, 21(1), 43–54.

Hermansyah, Y., Rusyani, E., Rusnaya, M., Kusmiati, E., & Salam, B. (2023). Pengaruh globalisasi terhadap nilai-nilai keislaman dalam sistem pendidikan di sekolah Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 8(2), 238–245.

Hernawati, D. M. (2023). Tantangan dan peluang pendidikan Islam dalam menyiapkan generasi tangguh di era 5.0. Al Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 1–17.

Khairuddin, & Muthalib, A. (2024). Peran strategis pendidikan Islam di era globalisasi. Jurnal Edukasi, 12(1), 22–30.

Kusmira, L., Gultom, Y., & Nasution, A. (2024). Pengaruh globalisasi terhadap pendidikan Islam termasuk tantangan modernisasi dan perkembangan teknologi. Journal of Counseling, Education and Society, 5(2), 8–16.

Mahmudi. (2021). Posisi dan strategi pendidikan Islam di era globalisasi. Falasifa: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 135–149.

Najah, Z., & Lindasari, L. M. (2022). Pendidikan Islam: Wajah baru menghadapi tantangan globalisasi. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(1), 9–18.

Nida, S., Rahmawati, N. W., Isbah, M. F., & Putri, M. (2024). Pendidikan Islam di era globalisasi 5.0: Strategi inovatif untuk tantangan masa depan. AT-TAJDID: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 8(2), 512–525.

Selawati, N. (2022). Peluang pendidikan Islam di era globalisasi: Menuai tantangan, meraih peluang. Jurnal Syntax Transformation, 3(3), 438–448.

Sundari, Sipitri, H., & Hilmin. (2024). Pengembangan kurikulum pendidikan dan globalisasi, dampak globalisasi terhadap tradisi pendidikan Islam. SIMPATI: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 199–217.

Suryadi, A., Damopoli, M., & Salahuddin. (2021). Modernisasi dan demokratisasi pendidikan Islam menurut Fazlur Rahman. Jurnal Pendidikan Kreatif, 2(1), 31–43.

Syahadah, M. I., Magfiroh, N. H., & Fadillah, P. A. (2023). Islam dan globalisasi. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, dan Akuntansi (JISMA), 2(2), 905–916.

Taufiqurrahman, Kurahman, O. T., & Rusmana, D. (2025). Tantangan pendidik dalam pengintegrasikan nilai-nilai pendidikan Islam di sekolah negeri pada era globalisasi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 179–189.

Wardhani, S. P., Bedi, F., & Fitri, T. A. (2024). Manajemen pendidikan Islam dalam era digital: Strategi kurikulum berbasis nilai Islam untuk menghadapi tantangan globalisasi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 14(2), 165–175.

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Ira Kurnia Putri, & Misra Misra. (2025). Dampak Globalisasi terhadap Pendidikan Islam. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 55–63. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1628

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.