Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Strategi Reading Guide pada Pembelajaran Akidah Akhlak di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Serdang Bedagai

Authors

  • Mutia Mauliddiya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mardianto Mardianto Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nirwana Anas Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1693

Keywords:

Reading Guide Strategy, Learning Outcomes, Islamic Theology and Ethics

Abstract

This study aims to determine: (1) the learning outcomes before using the Reading Guide learning strategy in the Islamic Theology and Ethics (Akidah Akhlak) subject on the topic of Asmaul Husna in class 4A of MIN 1 Serdang Bedagai; (2) the learning outcomes after using the Reading Guide strategy in the same subject and class; and (3) the implementation of the Reading Guide strategy in improving students’ learning outcomes. This research is a Classroom Action Research (CAR) involving 27 students from class 4A as the research subjects. The findings indicate that prior to the implementation of the strategy, students’ average score was 58.9%, with only 26% (7 students) achieving the minimum mastery criteria. After applying the Reading Guide strategy in Cycle I, the average score increased to 67.03%, with 59% (16 students) achieving mastery. In Cycle II, the average score further increased to 83.37%, with 100% (27 students) meeting the mastery criteria. Therefore, it can be concluded that the Reading Guide strategy effectively improves students’ learning outcomes in the Islamic Theology and Ethics subject on the topic of Asmaul Husna in class 4A of MIN 1 Serdang Bedagai for the academic year 2022–2023.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, Q., Hilmiyah, N., & Nisak, N. M. (2024). Pembentukan Akhlak Melalui Pembelajaran Aqidah Akhlak Di Mi Ma’Arif Pagerwojo. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 142–155. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2138

Anshari, A., & Hibatullah, M. Z. (2024). Pengembangan Evaluasi Teknik Non Tes. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 149–161. https://doi.org/https://doi.org/10.59061/guruku.v2i3.702

Bagas, M., Cahyo, N., Fauziyah, I. Z., Dinda, A. S., & Surabaya, U. N. (2025). EFEKTIVITAS METODE PEMBELAJARAN READING GUIDE. 5(1), 34–50. https://doi.org/10.30739/peneroka.v5i1.3616

Daradjat, Z. (1999). Kesehatan Mental. Jakarta: CV. Haji Mas Agung.

Faturohman, M., & Suryadi, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlaq Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Mts Assa’Adah Tajurhalang Bogor. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMJ, 1–9.

Fauziatul, E. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN SISWA MEMBACA TEKS FIKSI DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PEMBELAJARAN READING GUIDE (PANDUAN MEMBACA). Jurnal Diksatrasia, 4(1), 77–84.

Haryati. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PENERAPAN METODE READING GUIDE PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADITS. Indonesian Journal of Teaching and Learning, 2(1), 13–17. https://doi.org/10.1163/9789004681774_003

Hidayat, S., & Wulandari, R. (2022). Analisis Materi Pembelajaran Aqidah Dalam Penguatan Aqidah Anak Pada Anak Usia Sd. Al-Urwatul Wutsqa …, 2(2), 115. Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/8187

Jannah, M. (2020). Peran Pembelajaran Aqidah Akhlak Untuk Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Siswa. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 237. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.326

Kumala, R., & YM, K. (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Reading Guide Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa Kelas IX Mts Swasta Yaspen Muslim Pematang Tengah Kecamatan Tanjung Pura Rika. JMI: JurnalMillia Islamiah, 3(1), 156–167.

Nasution. (2005). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nisaissholihah, A., Hasan, H., & Nuningtyas, R. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran Reading Guide Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Kelas III MI Nurul Huda Karanganyar Bantarbolang Pemalang. Jurnal Al-Miskawaih, 3(2), 109–120. Retrieved from https://journal.stitpemalang.ac.id/index.php/al-miskawaih/article/download/506/365

Oktarina, D. O., Hetilaniar, H. H., & Pratama, A. P. (2023). Pengaruh Metode Reading Guide Terhadap Kemampuan Memahami Isi Bacaan Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Sukadamai. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 374–382. https://doi.org/10.29408/didika.v9i2.24424

Parni. (2017). Faktor Internal Dan Eksternal Pembelajaran. Tarbiya Islamica, 5(1), 17–30.

Purba, R. A., Sudarso, A., Silitonga, H. P., Nainggolan, L. E., Sudirman, A., Widyastuti, R. D., … Menulis, K. (2020). Aplikasi Teknologi Informasi: Teori dan Implementasi. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Rahmawati, N., Hotimah, N. H., Wahyuningsih, N., & Kunci, K. (2024). Penerapan Strategi Pembelajaran Reading Guide untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Materi Energi Altenatif Peserta Didik Kelas 3 MI Muhammadiyah Kupang. EduSpirit : Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(1), 659–664.

Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. , Pub. L. No. 20, 1116/MENKE 1 (2003). indonesia.

Rumodar, S. (2023). Al-Muhtarif: Jurnal Pendidikan Agama Islam PENINGKATAN HASIL BELAJAR AKIDAH AKHLAK MATERI AKHLAK TERPUJI MENGGUNAKAN VIDEO DAN STAD KELAS X SEMESTER GANJIL TAHUN PELAJARAN 2023 MA MUHAMMADIYAH AIMAS KABUPATEN SORONG. Al-Muhtarif: Jurnal Pendidikan Agama Islam , 1(2), 360–371.

Saba, A., Tari, E., & Liu, D. A. L. (2024). Metode Pembelajaran Reading Guide dalam Meningkatkan Pemahaman Alkitab. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 242–252. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.324

Susanti, R. (2022). Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Simpang Nungki Kecamatan Cerbon Kabupaten Batola. Adiba: Journal of Education, 2(1), 11–22. Retrieved from https://adisampublisher.org/index.php/adiba/article/view/37/33

Susilawati. (2023). Penerapan Metode Reading Guide Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar Application of the Reading Guide Method to Improve Students ’ Reading Comprehension Ability in Elementary Schools. 6(1), 13–25. Retrieved from https://sg.docworkspace.com/d/sIFWihqHMAbnZ26sG

Yanti, N. R. D., & Pritasari, A. C. (2023). Pengaruh Strategi Reading Guide terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas 3 SDN Morkoneng 1 Kwanyar. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 266–278. Universitas Muhammadiyah Mataram.

Zahrah, F. (2022). Evaluasi Pembelajaran Sd / Mi. Kediri: CV Kreator Cerdas Indonesia. Retrieved from http://repository.iainmadura.ac.id/739/1/EVALUASI PEMBELAJARAN FATIMATUS ZAHRAH_NEW 2_watermark %281%29.pdf

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Mutia Mauliddiya, Mardianto Mardianto, & Nirwana Anas. (2025). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Strategi Reading Guide pada Pembelajaran Akidah Akhlak di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Serdang Bedagai. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 249–263. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1693

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.