Pendidikan Seksual Komprehensif sebagai Kunci untuk Merubah Pandangan tentang Gender pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1137Keywords:
Sexual Education, Gender, Methods, Role of Parents, Role of TeachersAbstract
This research is motivated by a lack of knowledge about sexual education and gender issues in early childhood, especially elementary school (SD) students. Sexual education and gender issues are also topics that are currently still hotly discussed and continue to be an important concern in society. Many parents and local communities still consider sexual education to be taboo for young children, especially elementary school (SD) students. The aim of this research is to find out how to change students' views about gender through comprehensive sexual education, to find out sexual education learning methods, and to find out the role of teachers and parents in supporting the success of comprehensive sexual education. This research is based on literature study, namely a series of activities related to collecting library data, reading and taking notes, and processing research materials. The results of this research show that comprehensive sexual education can be a very important tool in changing elementary school students' views regarding gender by providing detailed and comprehensive information. Effective learning methods in teaching comprehensive sexual education are lecture, discussion and question and answer methods. The role of parents in supporting the success of comprehensive sexual education is that parents are ready to provide sexual education to their children, providing role models and guidance, accepting questions from children and providing appropriate responses, emphasizing always respecting privacy. Meanwhile, the role of teachers includes as instructor, guide, mediator and evaluator.
Downloads
References
Aini, K. (2024). Pendidikan Kesetaraan Gender dalam Pengasuhan Anak: Sebuah Analisis dari Perspektif Islam. Ummul Qura, 9(1), 54.
Amalina, I. D., & Masyitoh, S. (2024). Pendidikan Seksual dalam Pencegahan Pelecahan Seksual di Sekolah Dasar. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosia, 1(10), 249.
Bella, S. M., & Istianah, F. (2017). Pendidikan Seksualitas Sejak Dini sebagai Upaya Menghindarkan Anak-anak Usia Sekolah Dasar dari Penyimpangan Seksualitas. JPGSD, 5(3), 1.
Cahyanti, P. (2019). “Peran Guru dalam Memberikan Pendidikan Seks di KB Mutiara Bangsa Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, (p. 495).
Cahyanti, P., et al. (2021). Peran Guru sebagai Educator dalam Pendidikan Seks di KB Mutiara Bangsa Yogyakarta. Literasi, 12(2), 83-84.
Dewi, R., & Bahtiar, N. (2020). Urgensi Pendidikan Seksual dalam Pembelajaran bagi Siswa MI/SD untuk Mengatasi Penyimpangan Seksua. Instructional Development Journal (IDJ), 3(2), 135.
Dwinata, A. (2024). Analisis Tingkat Pemahaman Pendidikan Seksual pada Anak Sekolah Dasa. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 8(1), 61-62.
Hakim, M. A.R., et al. (2022). Pentingnya Sex Education pada Siswa di Kelas Tinggi Sekolah Dasar (Persepsi & Peran Guru). Insan Cendekia, 1(2), 12.
Imran, U. A. (2023). Peranan Guru dalam Mengenalkan Pendidikan Seks pada Anak di RA Hidayatul Mubtadi’in Kecamatan Dau Kabupaten Malang. Dewantara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 108.
Indrasari, I. P., & Supriadi, A. (2023). Pendidikan Berperspektif Gender pada Anak Usia Dini. HAYANI Islamic Education for Young Children, 1(2), 2.
Lasaiba, D. (2016). Gender Relation dalam Buku Ajar Bahasa Inggris Sekolah Dasar. al-iltizam, 1(2), 4.
Meiranny, A. (2024). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Edukasi Seksual oleh Anak Usia Dini di Lingkungan Sekolah Dasar. Journal of Midwifery and Health Science of Sultan Agung, 3(1), 11.
Mufidah. (2011). trategi Implementasi Pengarusutamaan Gender Bidang Pendidikan Islam. Al-Tahrir, 11(2), 395.
Oktavianti, M., et al. (2019). Peranan Guru dalam Mengenalkan Pendidikan Seks pada Anak di Taman Kanak-Kanak Pertiwi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(1), 3-4.
Rahmawati, A., & Khamdani, F. (2021). Pendidikan Seksual pada Anak Usia 7-9 Tahun di SD Negeri Glawan Kabupaten Semarang. Jurnal Pengabdia Masyarakat Kebidanan, 3(1), 38-39.
Riani, S., et al. (2023). Pendidikan Seksual untuk Pemahaman Gender pada Anak Usia Din. Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta, (pp. 238-239).
Sumar, W. T. (2015). Implementasi Kesetaraan Gender dalam Bidang Pendidikan. Musawa, 7(1), 168.
Ulya, I. (2017). Internalisasi Karakter Sensitif Gender dalam Kurikulum Pendidikan. Edukasia Islamika, 2(1), 114.
Utama, A. N., & Hutahaean, R. M. (2024). Pentingnya Implementasi Pendidikan Seksualitas dalam Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual. Sindoro Cendikia Pendidikan, 6(6), 4.
Yafie, E. (2017). Perang Orangtua dalam Memberikan Pendidikan Seksual Anak Usia Dini. Jurnal CARE, 4(2), 27-28.
Yani, L. Y. (2023). Penerapan Sex Education pada Anak Sekolah Dasar Berbasis Teori Perkembangan Anak di Kec. Mojoanyar Mojokerto. Media Abdimas Indonesia (MAI), 1(1), 12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.