Analisis Kemampuan Berpikir Komputasional Mahasiswa Menggunakan GNU Octave
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1694Keywords:
Computational Thinking Skills, GNU Octave, Learning MediaAbstract
Computational thinking skills are one of the important competencies in the world of education in the 21st century, especially in the fields of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). GNU Octave as an open source software similar to MATLAB offers a numeric programming environment that can be used to train and develop students' computational thinking skills. Researchers use a literature study method that aims to see the extent to which GNU Octave can be used in learning to improve students' computational thinking skills. The literature sources used come from national and international journal articles, conference proceedings, and other trusted sources over the past 10 years. The results of the review show that GNU Octave is effective as a learning tool for numeric programming, problem solving, and mathematical modeling, and has a positive contribution to honing students' algorithmic and analytical thinking skills.
Downloads
References
Ansori, M. (2020). Pemikiran komputasi dalam pemecahan masalah. DIRASAH.
Barcelos, T. S., Silveira, I. F., & Barbosa, E. F. (2018). Teaching computational thinking in introductory programming courses using active learning. Computers in Human Behavior, 80, 715–723. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.007
Fitriyani, S., & Akbar, T. (2021). Pengaruh pendekatan komputasional terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 5(3), 87–95.
Handayani, M., & Rakhmat, A. (2022). Efektivitas penggunaan GNU Octave dalam mendukung penyelesaian numerik. Jurnal Teknologi Terapan, 11(1), 101–108.
Kurniawan, I. (2019). Penerapan GNU Octave dalam pembelajaran matematika teknik. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains.
Mangiri, Y. F., & Prabawanto, S. (2024). Pengembangan berpikir komputasional mahasiswa melalui pemrograman berbasis open source. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan.
Nasution, L. H., & Purba, A. M. (2023). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah melalui integrasi computational thinking dalam pembelajaran daring. Jurnal Teknologi Edukasi, 7(2), 140–148.
Nuraini, F., Agustiani, N., & Mulyanti, Y. (2023). Analisis kemampuan berpikir komputasi ditinjau dari kemandirian belajar siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika.
Pratiwi, M., Oemara, A., & Urva, G. (2023). Peningkatan kompetensi komputasi mahasiswa dalam kalkulus melalui pelatihan MATLAB. TRIDARMA: Pengabdian Kepada Masyarakat.
Qurohman, M. T., Afriliana, I., & Rokhma, N. (2022). Peningkatan kemampuan komputasi matematika siswa dengan MATLAB. (Nama jurnal tidak tersedia).
Siregar, D., & Surya, E. (2020). Analisis kemampuan berpikir komputasional mahasiswa dalam menyelesaikan masalah matematika dengan bantuan Octave. Jurnal Pendidikan Matematika.
Syahputra, R. (2021). Pemanfaatan perangkat lunak open-source dalam pembelajaran numerik mahasiswa teknik. Jurnal Teknologi dan Pendidikan.
Torres, J., Ramos, J., & Cuenca, A. (2019). Using GNU Octave for control systems education. IFAC-PapersOnLine, 52(9), 274–279. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.08.155
Wijaya, A., & Sari, D. K. (2022). Studi literatur tentang computational thinking dalam pembelajaran STEM di pendidikan tinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains.
Yuliana, R., & Suprapto, B. (2023). Integrasi pemikiran komputasi dalam pengajaran matematika berbasis proyek. Jurnal Matematika dan Pembelajarannya, 8(2), 55–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.