Pengembangan Media E-Book untuk Materi Morfem Bebas dan Terikat pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Nadia Nadila Universitas Samudra
  • Ayu Nafira Universitas Samudra
  • Herawati Herawati Universitas Samudra
  • Lidia Agnesia Lumban Batu Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1710

Keywords:

bound morpheme, e-book, free morpheme

Abstract

To improve the understanding of fifth grade elementary school students about the material of free morphemes and bound morphemes, this type of research is research and development (R&D). The results of the preliminary study showed that there was no learning media that facilitated learning and that students did not understand free morphemes and bound morphemes. Based on these findings, the author plans to create an illustrated e-book called "The Adventures of Bound and Free Morphemes" to improve students' understanding in fifth grade elementary school. The results of the validation of the first material expert and media expert showed that the e-book received a score of 70.7% and was included in the category. Thus, it can be concluded that the e-book is valid and practical to use to improve students' understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, E. S., & F, Y. A. (2021). Analisis kesalahan diksi dan gaya bahasa pidato pejabat pemerintahan berkaitan dengan pandemi COVID-19. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 77–86.

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di sekolah dasar. Pernik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44.

Annisa, N. (2025). Struktur kebahasaan Bahasa Indonesia sebagai rujukan penggunaan bahasa (morfologi). Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra, 207–217.

Budiman, P. M. (2025). Morfologi Bahasa Indonesia. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 133–139.

Fahrizandi. (2019). Mengenal e-book di perpustakaan. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 3(2), 141–157.

Kamaruddin, I., Firmansah, D., Zulkifli, Amane, A. P., Nasarudin, Samad, M. A., & Haerudin. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi.

Nengseh, I. F., & Damayanti, M. I. (2022). Pengembangan media e-book interaktif untuk keterampilan membaca dongeng siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1598–1607.

Puspitoningrum, E., Romadhianti, R., Irawan, D., Solissa, E. M., & Kurniawan, D. R. (2024). Efektivitas penggunaan permainan edukatif dalam meningkatkan keterampilan berbicara Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 459–468.

Putri, A. M., Slamet, S. Y., & Poerwanti, J. I. (2023). Analisis kesalahan morfologi Bahasa Indonesia dalam karangan narasi peserta didik kelas V sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(2), 1–6.

Restian, R. (2022). Pengembangan media pembelajaran e-book berbasis multimedia interaktif untuk melatih kemampuan membaca pada peserta didik kelas IV di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 276.

Sari, S. P., Hasibuan, H., Suri, E. M., Afriwes, & Mere, K. (2023). Pengaruh pemanfaatan e-book sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan literasi digital siswa. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 1829–1832.

Siminto. (2013). Pengantar linguistik. Semarang: Cipta Prima Nusantara Semarang.

Simpen, I. W. (2021). Morfologi: Kajian proses pembentukan kata. Jakarta Timur: PT. Bumi Aksara.

Srisudarso, M. (2024). Linguistik umum. Kota Solok: PT MAFY Media Literasi Indonesia.

Zakaria, U., & Daud, R. K. (2023). Peran lingkungan keluarga dalam pemerolehan bahasa pertama pada anak. JIPMuktj: Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 4(1), 104–110.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Nadia Nadila, Ayu Nafira, Herawati Herawati, & Lidia Agnesia Lumban Batu. (2025). Pengembangan Media E-Book untuk Materi Morfem Bebas dan Terikat pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia . Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 310–320. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1710

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.