Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Melalui Metode Pembelajaran Interaktif

Authors

  • Ferdy Fahrurrazi Universitas Negeri Padang
  • Sri Setia Putra Jayawardaya Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.776

Keywords:

Motivation, Student, and Learning Method

Abstract

This research aims to increase the learning motivation of elementary school students through the application of interactive learning methods. Interactive learning methods are believed to be able to stimulate students' interest and active participation in the teaching and learning process. We conducted this research using a quantitative approach by applying an experimental design. Data was collected through questionnaires and observations of fourth and fifth grade students in one of the elementary schools in Padang. The results showed that the use of interactive learning methods significantly increased students' learning motivation. The conclusion of this study confirms the importance of integrating interactive learning methods in the primary education curriculum to encourage student engagement and motivation.

References

Hakim, F. R. (2021). Urgensi Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Tsamratul Fikri| Jurnal Studi Islam, 15(1), 1-18.

Harefa, E. H., Tegeh, I. M., & Ujianti, P. R. (2022). Metode Pembelajaran Interaktif Penggolongan Benda pada Anak. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 13(3).

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104-1113.

Hasibuan, S. A., & Damanik, L. A. (2020, November). Metode Pembelajaran Interaktif yang Diselenggarakan Secara Daring Akibat Mewabahnya Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian, 3(1), 182-188.

Prettysia, Y. (2020). Analisis terhadap perubahan Konsep diri dan Motivasi belajar mahasiswa setelah mengikuti Mata Kuliah Pengembangan Sumber Daya Manusia (PSDM) di Jurusan KTP FIP UNP (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Ramdani, S. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 45-58.

Raztiani, H., & Permana, I. (2019). Pengaruh model pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar siswa. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(3), 433-440.

Rendi, R. (2022). Hubungan Perencanaan Karier dan Atribusi dengan Motivasi Belajar Mahasiswa (Studi Pada mahasiswa Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Padang) (Doctoral dissertation, Program Pasca Sarjana FIP Universitas Negeri Padang).

Santrock, J. W. (2018). Educational Psychology. New York: McGraw-Hill Education.

Suryani, L. (2020). Pengaruh Media Interaktif terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(1), 15-28.

Published

2024-06-20

How to Cite

Ferdy Fahrurrazi, & Sri Setia Putra Jayawardaya. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Melalui Metode Pembelajaran Interaktif. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(3), 101–110. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.776

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.