Strategi Pembelajaran Kreatif dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Kris Jernih Puspita Ziliwu Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Sapnia Wahyu Ramadani Damanik Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Novi Wulandari Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Lerin Doloksaribu Universitas Sari Mutiara Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i5.940

Keywords:

Interest in reading, creative learning, elementary school, learning strategies

Abstract

Elementary school students' interest in reading is an important aspect in the ongoing learning process. However, students' low interest in reading is a challenge for educators. This article aims to examine various creative learning strategies that can be applied to increase elementary school students' interest in reading. Using the literature review method, this article identifies and analyzes effective learning strategies in the context of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyana, Y. (2018). Penggunaan teknologi dalam pembelajaran membaca. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 102-115.

Azzahra, S., & Sya, M. F. (2023). Strategi pembelajaran inovatif dan kreatif di sekolah dasar. Karimah Tauhid, 2(1), 329–338. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i1.7943

Dewi, R. (2019). Pendekatan tematik untuk meningkatkan minat baca siswa. Jurnal Literasi, 7(1), 88-95.

Humaira, M. A., Sudjani, D. H., Sya, M. F., Indra, S., Syamsudin, D., & Rusli, R. K. (2021). Penguatan literasi siswa melalui story telling bahasa Indonesia, bahasa Inggris, bahasa Arab di sekolah menengah pertama. Jurnal Karya Abdi, 5(3), 547–552. https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/16315

Imam Yuwono. (2021). Strategi pembelajaran kreatif dalam pendidikan inklusi di jenjang sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4).

Kurniawati, T. (2020). Aktivitas kreatif dalam pembelajaran membaca. Jurnal Pendidikan Kreatif, 15(3), 150-162.

Muhammad Rijal Fadli. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21, 33-54. ISSN 1412-1271 (print), 2579-4248 (electronic).

Purwadhi. (2019). Pembelajaran inovatif dalam pembentukan karakter siswa. Mimbar Pendidikan, 4(1), 21–34. https://doi.org/10.17509/mimbardik.v4i1.16968

Rahmawati, S. (2021). Peran perpustakaan sekolah dalam meningkatkan minat baca. Jurnal Pustaka Sekolah, 8(2), 200-210.

Susanti, N. (2017). Penghargaan sebagai motivasi dalam pembelajaran membaca. Jurnal Motivasi Pendidikan, 9(4), 234-245.

Published

2024-07-29

How to Cite

Kris Jernih Puspita Ziliwu, Sapnia Wahyu Ramadani Damanik, Novi Wulandari, & Lerin Doloksaribu. (2024). Strategi Pembelajaran Kreatif dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(5), 139–143. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i5.940

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.