Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Materi Teks Berita Pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 13 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1056Keywords:
Differentiated learning, Student engagement, News textsAbstract
Effective education requires an approach that meets the needs of diverse students. Differentiated learning strategy is one of the methods that can accommodate students' different abilities, interests and learning styles. This study aims to assess the effectiveness of differentiated learning strategies in improving students' understanding of news text material, as well as analyzing the impact of these strategies on students' involvement and participation during the teaching and learning process. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK) with Kemmis & McTaggart model, which involves cycles of planning, action, observation, and reflection. The research findings showed an increase in student learning outcomes as well as an increase in student engagement and participation in the classroom. The implication of this research shows that the application of differentiated learning strategies can significantly improve material understanding and student engagement, so it can be an effective strategy to be applied in the learning process in the classroom to meet diverse learning needs.
Downloads
References
Azizah, N., & Rizal, M. (2022). Pengaruh strategi pembelajaran diferensiasi terhadap peningkatan kompetensi akademik siswa di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 20(1), 76-88. https://doi.org/10.23887/jpp.v20i1.6789
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (n.d.). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/
Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2021). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. Journal of Teacher Education, 72(1), 7-21. https://doi.org/10.1177/0022487120976210
Dewi, R., & Hidayat, R. (2023). Implementasi pembelajaran diferensiasi untuk meningkatkan kemampuan akademik dan sosial siswa. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 12(1), 85-97. https://doi.org/10.11591/jpi.v12i1.5678
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. W.W. Norton & Company.
Halim, F., & Wijayanti, L. (2021). Penerapan strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 16(2), 102-115. https://doi.org/10.23887/jpp.v16i2.3456
Indah, N. H., & Putri, A. (2018). Pengaruh pembelajaran diferensiasi terhadap motivasi belajar siswa di kelas III SD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(4), 210-220. https://doi.org/10.24036/jpp.v9i4.567
Kusuma, O. D., & Luthfah, S. (2020). Memenuhi kebutuhan belajar siswa melalui pembelajaran berdiferensiasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lestari, E., & Nurhadi, D. (2022). Strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan kreativitas siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 11(2), 89-101. https://doi.org/10.24036/jpi.v11i2.5678
Mahsun. (2014). Teks dalam pembelajaran bahasa Indonesia kurikulum 2013. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Murtadho, M., & Handayani, S. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi dan pengaruhnya terhadap peningkatan keterampilan berbicara siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15(1), 78-89. https://doi.org/10.5281/jpbs.v15i1.2023
Nurgiyantoro, B. (2010). Pengajaran bahasa dan sastra. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Pratiwi, A., & Nisa, M. (2020). Penerapan pembelajaran diferensiasi untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 13(3), 102-115. https://doi.org/10.21776/jppsd.v13i3.4512
Sari, D., & Utami, E. (2023). Strategi diferensiasi dalam pembelajaran dan dampaknya terhadap hasil belajar siswa di kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 19(1), 72-83. https://doi.org/10.24036/jpd.v19i1.3456
Suhendi, D. (2020). Penerapan pembelajaran diferensiasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 53(1), 50-60. https://doi.org/10.23887/jpp.v53i1.2070
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria: ASCD.
Wati, R., & Hidayat, I. (2022). Implementasi pembelajaran diferensiasi dalam meningkatkan partisipasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Kesejahteraan Sosial, 7(1), 45-57. https://doi.org/10.24176/jpks.v7i1.1356
Wibowo, A., & Rahayu, N. (2020). Implementasi pembelajaran diferensiasi untuk meningkatkan prestasi belajar dan motivasi siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 115-126. https://doi.org/10.24176/jpp.v12i3.6789
Yuliana, T., & Rahmawati, A. (2021). Evaluasi penggunaan pembelajaran diferensiasi dalam meningkatkan partisipasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 56-69. https://doi.org/10.23887/jpp.v14i2.2345
Yusuf, M., & Sari, D. (2021). Analisis penerapan strategi pembelajaran diferensiasi untuk meningkatkan keterampilan membaca di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 88-99. https://doi.org/10.24036/jpp.v14i3.1234
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.