Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Bingo yang Menyenangkan dan Interaktif

Authors

  • Risma Hanifatur Rosyida Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Silvia Dwi Anjelika Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Idris Salam Septiyanto Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Muhammad Nofan Zulfahmi Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i1.1329

Keywords:

Bingo, Game, Self-Confidence, Students

Abstract

This study discusses how bingo games can increase students' self-confidence at the primary school level. Bingo was chosen due to its interactive and fun nature, which is expected to create a learning environment that supports the development of students' self-confidence. This study aims to evaluate the effect of using bingo games on students' courage to actively participate in class. The approach used is a literature study, by reviewing various sources such as journal articles, books, previous research, and other relevant documents published in the last five years. The analysis process was carried out through the stages of collecting literature sources, categorizing data, synthesizing information, and drawing conclusions. The results of the literature review show that the implementation of bingo games in learning has significant potential in increasing students' confidence, which is reflected in the increased courage to speak in front of the class, actively answer questions, and interact with peers. This study concludes that bingo games can be an effective alternative learning method to develop elementary school students' self-confidence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alea, A. K., & Amidi, A. (2024). Kajian teori: Kemampuan pemahaman konsep matematika ditinjau dari rasa ingin tahu siswa pada model meaningful instructional design berbantuan permainan bingo. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 112–118.

Ashara, A., & Khoiriyah, K. (2020). Bermain bingo: Strategi dalam mengenalkan bilangan pada anak. Yasmin: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 8–15.

Auliyah, D. D., Habibah, S. R. N., & Faelasup, F. (2024). Analisis pengaruh rencana pelaksanaan pembelajaran terhadap kualitas pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (SINOVA), 2(3), 203–216.

Eva, E., Affifah, G. H., Hanun, I. N., & Solihin, S. (2021). Efektivitas art therapy dalam membantu mencerdaskan emosional pada anak kelas 1-6 Madrsah Desa Jagabaya. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(22), 74–91.

Fabiani, R. R. M., & Krisnani, H. (2020). Pentingnya peran orang tua dalam membangun kepercayaan diri seorang anak dari usia dini. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 40.

Geukens, F., Maes, M., Spithoven, A., Pouwels, J. L., Danneel, S., Cillessen, A. H. N., Van den Berg, Y. H. M., & Goossens, L. (2022). Changes in adolescent loneliness and concomitant changes in fear of negative evaluation and self-esteem. International Journal of Behavioral Development, 46(1), 10–17.

Ginau, M. B. (2021). Perkembangan remaja dan problematikanya. PT KANISIUS.

Kamaruddin, I., Tabroni, I., & Azizah, M. (2022). Konsep pengembangan self-esteem pada anak untuk membangun kepercayaan diri sejak dini. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 496. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1015

Kamila, A. (2023). Pentingnya pendidikan agama Islam dan pendidikan moral dalam membina karakter anak sekolah dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5), 321–338.

Macarau, V. V. V., & Stevanus, K. (2022). Peran orangtua dalam upaya menumbuhkan rasa percaya diri anak usia dini. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 3(2), 153–167.

Malini, A., Zulhaini, Z., & Andrizal, A. (2024). Pengaruh strategi permainan bingo terhadap kecerdasan emosional siswa (Pada mata pelajaran PAI-BP kelas XI di SMAN Pintar Riau). JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS), 4(2), 1–10.

Masrohah, K., Wiarsih, C., & Irawan, D. (2019). Penerapan metode permainan bingo untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa dalam pembelajaran tematik. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 11(2), 13–22.

Nurlina, N., & Bahri, A. (2021). Teori belajar dan pembelajaran. LPP Unismuh Makassar.

Nursamsinah, N., Hastuti, I. D., Muhdar, S., Rahman, N., & Fujiaturrahman, S. (2023). Pengaruh metode permainan bingo terhadap hasil belajar matematika siswa kelas III SD tema 5 subtema 2. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 380–389.

Putra, L. D., Hidayat, F. N., Izzati, I. N., & Ramadhan, M. A. (2024). Penerapan gamifikasi untuk meningkatkan motivasi dan kolaborasi pada siswa sekolah dasar. ALACRITY: Journal of Education, 131–139.

Radoti, N. V., Mardani, D. M. S., & Rahman, Y. (2023). Implementasi model pembelajaran kooperatif STAD berbantuan permainan bingo untuk meningkatkan penguasaan huruf hiragana dan katakana. Jurnal Penelitian Mahasiswa Indonesia, 3(2), 177–189.

Rahmi, N., Nurasiah, N., & Kamza, M. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe talking chips berbantuan media permainan bingo pada pembelajaran sejarah kelas XI di SMA Negeri 2 Seunagan Kabupaten Nagan Raya. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 4(2), 169–175.

Rambe, S. K. (2020). Pengaruh strategi bingo terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ski materi kemajuan yang dicapai umat Islam pada masa Abu Bakar Ash Siddiq RA di kelas VII MTs PAB-1 Helvetia Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Safitri, M. M., & Marlina, S. (2020). Efektivitas permainan bingo dalam menstimulasi kemampuan konsep bilangan anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1361–1373. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/602

Umam, A. K., Rizqiyani, R., Aneka, A., & Cahyo, E. D. (2021). Pengembangan kognitif anak usia dini berbasis kajian teoretis dan studi empiris. Idea Press Yogyakarta.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Risma Hanifatur Rosyida, Silvia Dwi Anjelika, Idris Salam Septiyanto, & Muhammad Nofan Zulfahmi. (2025). Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Bingo yang Menyenangkan dan Interaktif. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 3(1), 216–227. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i1.1329

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.