Pengembangan Media Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas VIII MTS Islamiyah Medan
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.980Keywords:
ADDIE, Flashcard, Writing SkillsAbstract
This development research aims to find out: (1) the process of developing flashcard media to improve students' poetry writing skills. (2) the feasibility of flashcard media in improving students' poetry writing skills. (3) The effectiveness of flashcard media in improving students' poetry writing skills.This research was conducted using the research and development model (R&D) (Research and Development) This research uses the ADDIE development model with five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects in this study are MTs Islamiyah Medan students totaling 28 students. The instrument of this study is to use a questionnaire to see the development, feasibility and effectiveness of the media developed. Data analysis techniques use product data analysis, preliminary data analysis, hypothesis testing. The results of the study show that flashcard media for writing poetry is very feasible to use with an average percentage of media experts 81.25% and material experts 97.5%. There was an increase in the average student score of 80.17%, so it was concluded that the average pretest and pottest scores experienced significant changes. Research conclusion: flashcard media for writing student poetry is suitable for use in poetry material learning activities by grade VIII students of MTS Islamiyah Medan. Further research suggestion: more thorough in planning the development of flashcard media, it should be developed according to the needs and characteristics of students.
Downloads
References
Abduh, N. K. (2018). Pemanfaatan teknik akrostik untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas VIII SMP. Jurnal Retorika, 11(1), 40–47.
Alanazi, M. S. (2017). Use of flashcard in dealing with reading and writing difficulties in SEN students. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(1), 52–87.
Anggraini, R. D., Listyarini, I., & Huda, C. (2019). Keefektifan model picture and picture berbantu media flashcard terhadap keterampilan menulis karangan. International Journal of Elementary Education, 3(1), 35–40.
Aningsih, & Asih. (2017). Pengaruh penggunaan media flashcard terhadap keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V Karang Satria 05 Tambun Utara Bekasi. 1, 1–9.
Aqib, Z. (2017). Model-model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual (inovatif). Penerbit Yrama Widya.
Ardiyanti, A., Usman, M., & Bandu, I. (n.d.). Pembelajaran kosakata bahasa Prancis dengan media flashcard (studi kasus pada mahasiswa sastra Prancis). Jurnal Ilmu Budaya, 6(1), 176–186.
Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Rajagrafindo.
Astuti, F. D. (2016). Penerapan model pembelajaran scramble dengan media flashcard untuk meningkatkan keterampilan menulis pantun pada siswa sekolah dasar. Vol. 2(4).
Asyhar, R. (2012). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Referensi Jakarta.
Azis, S. (2015). Peningkatan kemampuan menulis puisi dengan menggunakan teknik akrostik pada peserta didik kelas VIII B SMP Negeri 1 Wonomulyo Kab. Polewali Mandar. Jurnal Pepastuda, 10(1), 68–84.
Azizah, U. (2014). Penggunaan media flashcard untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial di sekolah dasar. Vol. 2(3).
Basyar, M. K. (2020). Pengembangan pembelajaran PAI model ADDIE di SMP Insan Cendekia Mandiri Boarding School, Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 44–57.
Cahyani, F. D. (2018). Efektivitas penggunaan media flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas 1 di SD Negeri 2 Ngroto Pujon (Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang).
Dalman. (2015). Keterampilan menulis. Rajawali Press.
Ramadan, I. (2015). Melalui puisi menggunakan media flash card kelas III SDN 34. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(9), 1–12.
Saputri, S. W. (2020). Pengenalan flashcard sebagai media untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 56–61. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v2i1.1061
Semi, M. A. (2007). Dasar-dasar keterampilan menulis. Angkasa.
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media pembelajaran. CV Wacana Prima.
Ulwiya, M. N. (2018). Penggunaan media flashcard untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial di sekolah dasar. Vol. 06(4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.