Penggunaan Teori Belajar Behaviorisme Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Biologi Di Sekolah Menengah Atas

Authors

  • Adinda Carissa Maharani Universitas Negeri Jakarta
  • Fairuz Najla Rachmadani Universitas Negeri Jakarta
  • Indana Zulfa Universitas Negeri Jakarta
  • Muhammad Rafi Alfarizi Universitas Negeri Jakarta
  • Ade Suryanda Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i1.160

Keywords:

behaviorism theory, biology, high School, learning, learning theory

Abstract

This article discusses the use of behaviorism learning theory to increase the understanding of biological concepts in high school. The method used in this article is a literature study or literature review. The research results reveal that the use of behaviorist learning theory increases understanding of biological concepts through providing regular stimuli so that appropriate responses are obtained. The use of flipbook media as a behavioristic approach also increases students' motivation in learning, thereby influencing learning outcomes or achievement. It can be concluded that the use of behaviorism learning theory can increase understanding of biological concepts in high school.

References

Abidin, A. M. (2022). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme dalam Pembelajaran (Studi Pada Anak). AN-NISA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 15(1), 1-8. ISSN: 2685-5712

Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 45-53.

Anam, M.S., & Wasis, D.D. (2019). Teori Belajar Behavioristik dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Universitas Negeri Malang.

Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., & Halamury, M. F. (2019). Teori Behaviorisme. Makasar: Program Doktoral Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Makassar.

Darussyamsu, R., Jamaris, J., Sufyarma, M. (2020). Pemikiran Behaviorisme dan Implementasinya dalam Pendidikan Biologi. J. Pedagogi Hayati, 4(2), 97- 105.

Elvia Baby Shahbana., Fiqh kautsar farizqi., & Rachmat Satria. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24-33.

Harefa, M., Lase, N. K., & Zega, N. A. (2022). Deskripsi minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran biologi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 381-389.

Huda, M., Fawaid, A., & Slamet, S. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 64-72.

Nahar, N.I. (2016). Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, ISSN 2541-657X.

Oktariska, B., Toenlioe, A. J. E. & Susilaningsih, S. (2018). Studi Kasus Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Menumbuh kembangkan Perilaku Peduli Lingkungan Hidup Siswa di SMKN 6 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2).

Peri, P. G., & Karimah, R. S. (2022). Memahami Teori Belajar Behavioristik dan Implementasi dalam Pembelajaran. Asaatidzah, 2(1), 90-99.

Putra, A., Harahap, T. H., & Panggabean, E. M. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Teori Belajar Behavioristik dalam Penerapan Pembelajaran. Khazanah Pendidikan, 17(2), 1-8.

Putra, I. A., & Sujarwanto, E. (2017). Rekonstruksi Bahan Ajar Multimedia Interaktif pada Mata Kuliah Alat Ukur dan Pengukuran dengan Pendekatan Behavioristik terhadap Penguasaan Konsep Peserta Didik. In Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017 (Vol. 2).

Rahyubi, H. (2012). Teori-teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik: Deskripsi dan Tinjauan Kritis. Bandung: Nusa Media.

Rosiyanti, H., & Purnomo, Y. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Dalam Pembelajaran Teori Behavioristik. SEMNASFIP.

Schunk, D.H. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective (Sixth Edition). Terjemahan oleh Eva Hamdiah dan Rahmat Fajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Shahbana, E. B., & Satria, R. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24-33.

Shofiyani, A., Aisa, A., & Sulaikho, S. (2022). Implementasi Teori Belajar Behavioristik di MI Al-Asyari’ah Jombang. Al-Lahjah, 5(2), 22-31.

Sulaswari, M., Faidin, N., & Sholeh, M. (2021). Teori Belajar Behaviorisme: Teori dan Praktiknya dalam Pembelajaran IPS. Al Hikmah: Journal of Education, 2(2), 131-144.

Widyatmoko, A. (2023). Teori Pembelajaran IPA. Pekalongan: Penerbit NEM.

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Adinda Carissa Maharani, Fairuz Najla Rachmadani, Indana Zulfa, Muhammad Rafi Alfarizi, & Ade Suryanda. (2023). Penggunaan Teori Belajar Behaviorisme Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Biologi Di Sekolah Menengah Atas. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(1), 58–69. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i1.160

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.