Eksplorasi Struktur dan Refleksi Nilai Sosial dalam Cerpen Sekotak Cinta Bersampul Koran
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1667Keywords:
ReflectionAbstract
This study aims to explore the structure and social values contained in the short story Sekotak Cinta Bersampul Koran by Seno Gumira Ajidarma with a focus on how this short story describes the social conditions of society and the inner struggle of the main character. Through a literary analysis approach, this study analyzes the story structure, characters, themes, and storytelling techniques used in the short story. The results of the analysis show that this short story reflects the social alienation experienced by individuals in modern life, as well as the inner conflicts that arise due to social and economic injustice. It also highlights the values of love and sacrifice, friendship and solidarity, and social justice and injustice, leading to a critique of materialistic social norms. A clear plot structure, starting from introduction, conflict, climax, to resolution, supports the delivery of the theme, showing the inner struggle of the main character in finding the meaning of life and love in the midst of social limitations. This research is expected to provide deeper insights into the influence of literature in reflecting social issues and enriching readers' understanding of Indonesian literary works, as well as inviting readers to be more critical in assessing literary works as a reflection of existing social reality.
Downloads
References
Aditya Budi Nugraha. (2024). Analisis Aspek Sosial Budaya Dalam Cerpen Ibuku, Perempuan Dari Pulau Rote Karya Fanny J. Poyk. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 240–249. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1511
Aiyub, Lubis, Z. P., & Isa, D. S. (2000). Sejarah Pertumbuhan Sastra Indonesia di Sumatera Utara. x–178.
Andini, H. (2021). Analisis Strukturalisme Dinamik Pada Cerpen “Robohnya Surau Kami” Karya a.a. Navis. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 157–168. https://doi.org/10.55681/nusra.v2i2.147
Anggraini, M., Fitriyah, L., & Fitriani, H. (2024). Realitas Sosial dalam Novel “Kubah” Karya Ahmad Tohari. Jurnal Media Akademik, 2(1), 1707–1718.
Angraini, D., & Permana, I. (2019). Analisis novel “ Lafal Cinta ” Karya Kurniawan Al-Isyhad Menggunakan Pendekatan Pragmatik. Parole, 2(4), 535–542.
Barao, R.C.Coata, J.A.Shibli, M.Bertolini, & J.G.S.Souza. (2022). Nilai-Nilai Sosial dalam Novel. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Dewayani, S., & Retnaningdyah, P. (2017). SUARA DARI MARJIN - Literasi sebagai Praktik Sosial.
Dita Safitri, Surastina, R. A. (2021). Kemampuan Menulis Cerpen Menggunakan Media Audio-Visual pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 26 Pesawaran. Warahan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–10.
Erowati, R., & Bahtiar, A. (2011). 0 | Sejarah Sastra Indonesia. 74. www.lemlit.uinjkt.ac.id
GT, B. H. S. (2015). Kritik Sosial Dalam Cerpen Gerimis Logam Karya Indro Tranggono dan Kaitannya Tentang Pembelajaran Sastra di SMA. http://eprints.unram.ac.id/id/eprint/3397%0Ahttp://eprints.unram.ac.id/3397/1/JURNAL SKRIPSI.pdf
Harfiyani, M. (2014). Analisis Perbandingan Alur pada Lima Cerpen Karya Dewi Dee Lestari dan Film Rectoverso serta Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di …. In Repository.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/25304%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/25304/1/MONICA HARFIYANI-FITK.pdf
Jamaris, E., & Pusat Bahasa (Indonesia). (2007). Sastra Indonesia lama berisi sejarah : ringkasan isi cerita serta deskripsi latar dan tokoh.
Jayanti, M. D. (2022). Pendekatan Ekspresif Dan Objektif Dalam Novel “Mencari Perempuan Yang Hilang.” Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 4(1), 79–88. https://doi.org/10.29407/jbsp.v4i1.13207
Junyanti, E., & Umaya, N. M. (2024). Manifestasi Nilai Kemanusiaan dalam Cerpen Kontemporer dan Relevansinya Sebagai Materi. 6.
Kartikasari, A., & Suprapto, E. (2018). Kajian Kesusastraan (Sebuah Pengantar). In Cv. Ae Media Grafika (Vol. 1).
Nuryatin, A., & Irawati, R. P. (2016). Menulis Menulis Cerpen. Cipta Prima Nusantara, 1–152. http://lib.unnes.ac.id/39135/1/Buku Pembelajaran Menulis Cerpen.pdf
Rahayu, E., Muhtarom, I., & Mujtaba, S. (2021). Nilai Toleransi Dalam Cerpen-Cerpen Terbitan Koran Republika Daring Dan Relevansinya Sebagai Materi Ajar Sastra Di Sma. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(1), 24. https://doi.org/10.20961/basastra.v9i1.48068
Resvya Noer Fauzy, & Diena San Fauziya. (2024). Analisis Sosiologi Sastra Cerpen Penthouse 2601 Karya Djenar Maesa Ayu dan Implikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Sintaksis : Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(4), 143–152. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i4.840
Rosdiana. (2025). Pengenalan Karya Sastra Sebagai Eksplorasi. 9(1), 121–125.
Sari, I. P., & Harahap, N. (2023). Nilai-Nilai Sosial Dalam Novel Ting! Karya Priyanto Chang: Pendekatan Sosiologi Sastra. Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(6), 567–578. https://doi.org/10.22460/parole.v6i6.17318
Suarta, I. M. (2022). Pengantar bahasa dan sastra Indonesia. In Pustaka Larasan.
Tarigan, J., Zega, D., Sinaga, G., & Sari, Y. (2024). Refleksi dan Makna: Sebuah Analisis Semantik pada Kumpulan Cerpen ’Mencari Aku di Dalam Aku. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1243–1248. https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i2.2559
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.