Pengaruh Pemahaman Pendidikan Inklusi terhadap Kesiapan Mengajar Anak Berkebutuhan Khusus pada Calon Guru Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1849Keywords:
ABK, Readiness, TeachersAbstract
This study aims to determine the effect of understanding inclusive education on the readiness to teach children with special needs (ABK) in prospective Indonesian language teachers. The research method used is quantitative research with an associative approach, using a questionnaire instrument to measure the level of understanding of inclusive education and readiness to teach ABK. The results of the study indicate that there is a significant relationship between understanding of inclusive education and readiness to teach ABK in prospective Indonesian language teachers. A comprehensive understanding of inclusive education is an important foundation in improving the pedagogical, professional, personality, and social competencies of prospective teachers. However, the survey results show that the ability to plan lessons, readiness to teach, and readiness to create ABK-friendly learning tools are still relatively low. The main challenges faced by prospective teachers are the lack of practical experience, the lack of examples of inclusive open materials, and the continuing stigma against ABK. Therefore, a strategy is needed to improve the understanding of inclusive education through curriculum integration, field experience, and the development of inclusive teaching materials so that the readiness to teach ABK in prospective Indonesian language teachers can be optimally increased.
Downloads
References
Dewi, R., & Hamzah, H. (2019). Kesadaran guru terhadap hak anak berkebutuhan khusus dalam pendidikan inklusi. Jurnal Pendidikan Inklusi, 3(1), 45–56.
Fitriani, & Mukarromah. (2020). Kesiapan guru dalam pelaksanaan pendidikan inklusi. Edukasi: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 5(2), 1108–1116.
Garnida. (2015). Pengantar pendidikan inklusif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hidayat, R., Sari, N., & Pratama, A. (2020). Tantangan dan solusi dalam pengembangan kesiapan guru Bahasa Indonesia untuk pendidikan inklusi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 45–60.
Kustawan, D. (2013). Manajemen pendidikan inklusif. Jakarta: Luxima Metro Media.
Mudjito, E., dkk. (2012). Pendidikan inklusif: Teori dan implementasi. Jakarta: Kencana.
Mumpuniarti, M., & Lestari, P. H. K. (2019). Kesiapan guru sekolah reguler untuk implementasi pendidikan inklusif. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 14(2), 57–61.
Munawir Yusuf, dkk. (2021). Cerdas istimewa di kelas inklusi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nugroho, T., & Mareza, E. (2021). Kolaborasi multi-pihak dalam pendidikan inklusi: Studi kasus pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Inklusi Indonesia, 3(1), 33–47.
Nur Azizah. (2021). Strategi pembelajaran anak berkebutuhan khusus. Surabaya: Laksana.
Pratiwi, F., & Murtiningsih, S. (2022). Pengembangan materi ajar Bahasa Indonesia yang inklusif untuk anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(2), 77–89.
Rahmawati, D. (2023). Membangun empati dan sikap positif guru dalam pendidikan inklusi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 112–120.
Rahmawati, I. (2023). Sikap dan kesiapan calon guru Bahasa Indonesia terhadap pendidikan inklusi. Jurnal Eduhumaniora, 8(2), 56–70.
Sri Mumpuni. (2020). Komunikasi edukatif dalam pendidikan inklusi. Bandung: Rosdakarya.
Sukadari. (2020). Pendidikan inklusif: Teori dan aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sulistyawati, T., & Mahmudah, N. (2022). Model pengembangan pemahaman pendidikan inklusi pada calon guru Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(1), 23–38.
Sunardi, S., et al. (2016). Pendidikan inklusif: Konsep, implementasi, dan tujuan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
UIN Mataram. (2020). Buku ajar pendidikan inklusi. Mataram: UIN Mataram Press.
Wahyuni, N., & Widodo, C. S. (2019). Implementasi kebijakan pendidikan inklusi di Kota Surabaya. Jurnal SAP, 1(2), 83–90.
Widyawati, D. (2021). Analisis kompetensi pedagogik guru dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas inklusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(3), 101–115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.