Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kurangnya Literasi Membaca Buku di Sd Yayasan Duta Harapan Bukit Sion Medan

Authors

  • Ristama Nainggolan Universitas Negeri Medan
  • Ratna Dewi Nababan Universitas Negeri Medan
  • Santi Lorensa Junita Sianturi Universitas Negeri Medan
  • Nur Habibah Universitas Negeri Medan
  • Ivan Fauza Ishadi Universitas Negeri Medan
  • Lasenna Siallagan Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.705

Keywords:

Analysis, Causal factors, Interest in reading, Role of the teacher, Use of technology in literacy

Abstract

Factors causing low reading knowledge among students at SD Yayasan Duta Harapan Bukit Sion Medan include the social, economic and educational conditions of the school environment. Factors such as limited access to various reading materials, lack of family support for reading habits, and uninteresting learning methods may be the main causes. In addition, students' intrinsic factors such as lack of interest in reading and undeveloped reading skills also need to be considered. This research is important in identifying the problems and developing appropriate strategies to improve reading skills in the school. This study aims to analyze the factors that cause low reading knowledge at SD Yayasan Duta Harapan Bukit Sion. This method uses a qualitative approach, where data is collected through interviews with teachers and students. The results showed that some of the factors causing students' low reading skills are laziness, physical or psychological disorders, lack of interest and the use of technology. Teachers play an important role in preparing interesting lesson plans, providing special support and using technology. Literacy in schools helps improve students' interest and reading skills through habituation, development and gradual learning. The implications of the findings highlight the need for collaborative efforts between schools and parents to improve reading skills in schools.

References

Aryani, K., dkk. 2024. Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Literasi Siswa Di Sekolah. Jurnal Jukim, 3(3), 75-79.

Awalyah, T., Maghfiroh, D., Rahman, I. 2024. Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Rendahnya Tingkat Literasi Di Kalangan Remaja. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(5), 329-339.

Bustam, R., dkk. 2023. Upaya Peningkatan Literasi Anak di Desa Mantaren Dengan Memaksimalkan Fasilitas Taman Baca. Jurnal Abdimas, 5(4), 762-769.

Elendiana, M., 2020. Upaya Meningkatkan Minta Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, pp. 62-71.

Hadi, S. & Nugroho, A., 2017. Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Prestasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), pp. 123-135.

Hijjayati, Z., Makki, M., dan Oktaviyanti, I. 2022. Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas 3 di SDN Sapit. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1435 – 1443.

Murni dan Ismail, 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Membaca Buku Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan:Teori Penelitian dan Pengembangan, 4(9), pp. 1145-1153.

Mega, P., Z. & E., 2022. Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dakam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, pp. 128 - 135.

Padmadewi, N., Artini, L., Nitiasih, P., Suandana, W. 2018. Memberdayakan Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembelajaran Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 7(1), 64-76

Rohim, D. C. & Rahmawati, S., 2020. PERAN LITERASI DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3), pp. 1-7.

Safitri, d., 2021. Hubungan Antara Minat Membaca dan Keterampilan Menulis Narasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), pp. 2985-2992.

Sampe, M., Maxsel, K., Estherana, V, T., 2023. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI RENDAHNYA KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA SISWA KELAS V SD NEGERI SAKTEO KECAMATAN MOLLO TENGAH KABUPATEN TTS. Journal of Character and Elementary Education, 1(3), 47-56.

Septiana, A. D. & dkk, 2022. Implimentasi Program Literasi Membaca 15 Menit Sebelum Belajar Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Minat Membaca. Jurnal Perseda, 3(5), pp. 130-137.

Subakti, H. & Prasetya, K. H., 2022. Permasalahan Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Masa Pandemi Covid-19 Siswa Sekolah Dasar di Kota Samarinda. Jurnal Basicedu, 5(6), pp. 11-16.

Published

2024-06-06

How to Cite

Ristama Nainggolan, Ratna Dewi Nababan, Santi Lorensa Junita Sianturi, Nur Habibah, Ivan Fauza Ishadi, & Lasenna Siallagan. (2024). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kurangnya Literasi Membaca Buku di Sd Yayasan Duta Harapan Bukit Sion Medan. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(3), 149–162. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.705

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.