Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Metode Nature Learning Pada Siswa Kelas VIII-6 SMP Pahlawan Nasional
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.720Keywords:
Writing Poetry, Nature Learning Method, Writing SkillsAbstract
This type of research is Classroom Action Research (PTK). The subjects in this research were in class VIII-6 with a total of 20 students. The aim of this research is to improve the learning quality of students in class VIII-6 of National Hero Middle School in writing poetry using the Nature Learning method. The Nature Learning method is a learning method that uses the natural environment as a medium. Based on research, the application of the Nature Learning method is very effective because students' poetry writing results have increased from cycle I to cycle II.
Downloads
References
Dalman, H. (2014). Keterampilan menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dalman, H. (2016). Keterampilan menulis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Damayanti. (2013). Buku pintar bahasa dan sastra Indonesia. Yogyakarta: Araska.
Despryanti, D., et al. (2018). Analisis gaya bahasa pada puisi Aku Chairil Anwar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(2), 165-170.
Dharma, S. (2015). Manajemen kinerja, falsafah teori dan penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Farhana, H., et al. (2019). Pendidikan tindakan kelas. In H. Farhana (Ed.), Buku penelitian kelas (p. 134). Jakarta: Universitas Bhayangkara Jakarta Raya.
Iskandarwassid, & Sunendar, H. D. (2011). Strategi pembelajaran bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mansyur, A. A. (2012). Pengukuran dan penilaian hasil belajar dengan analisis klasik dan modern. Medan: Larispa Indonesia.
Muhson, A. (2006). Teknik analisis kuantitatif. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Nurgiyantoro, B. (2011). Penilaian autentik dalam pembelajaran bahasa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurgiyantoro, B. (2012). Penilaian pembelajaran bahasa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurviana, I. A. (2022). Peningkatan hasil belajar menulis puisi melalui metode nature learning pada siswa kelas IV MIN 8 Boyolali tahun pelajaran 2021/2022. Jawa Tengah: Universitas Islam Negeri Salatiga.
Pradopo, D. R. (2002). Kritik sastra Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sumaryanto. (2019). Karya sastra bentuk prosa. Semarang: Mutiara Aksara.
Suparno, & Yunus, M. (2010). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Suprijono, A. (2009). Cooperative learning, teori & aplikasi Paikem. Surabaya: Pustaka Pelajar.
Suyatno. (2009). Menjelajah pembelajaran inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.
Syaiful Sagala. (2003). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, H. G. (2013). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Waluyo, H. (1987). Teori dan apresiasi puisi. Jakarta: Erlangga.
Waneni. (2024). Peningkatan kemampuan menulis puisi bebas dengan menggunakan metode outdoor learning pada siswa kelas X SMK Aisyiyah Duri. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Suska Riau
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.