Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Metode Nature Learning Pada Siswa Kelas VIII-6 SMP Pahlawan Nasional

Authors

  • Amelia Br Barus Universitas Negeri Medan
  • Khanaya Shalsabilla Universitas Negeri Medan
  • Vera Adzania Universitas Negeri Medan
  • Mustika Wati Siregar Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.720

Keywords:

Writing Poetry, Nature Learning Method, Writing Skills

Abstract

This type of research is Classroom Action Research (PTK). The subjects in this research were in class VIII-6 with a total of 20 students. The aim of this research is to improve the learning quality of students in class VIII-6 of National Hero Middle School in writing poetry using the Nature Learning method. The Nature Learning method is a learning method that uses the natural environment as a medium. Based on research, the application of the Nature Learning method is very effective because students' poetry writing results have increased from cycle I to cycle II.

References

Dalman, H. (2014). Keterampilan menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dalman, H. (2016). Keterampilan menulis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Damayanti. (2013). Buku pintar bahasa dan sastra Indonesia. Yogyakarta: Araska.

Despryanti, D., et al. (2018). Analisis gaya bahasa pada puisi Aku Chairil Anwar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(2), 165-170.

Dharma, S. (2015). Manajemen kinerja, falsafah teori dan penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Farhana, H., et al. (2019). Pendidikan tindakan kelas. In H. Farhana (Ed.), Buku penelitian kelas (p. 134). Jakarta: Universitas Bhayangkara Jakarta Raya.

Iskandarwassid, & Sunendar, H. D. (2011). Strategi pembelajaran bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mansyur, A. A. (2012). Pengukuran dan penilaian hasil belajar dengan analisis klasik dan modern. Medan: Larispa Indonesia.

Muhson, A. (2006). Teknik analisis kuantitatif. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurgiyantoro, B. (2011). Penilaian autentik dalam pembelajaran bahasa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyantoro, B. (2012). Penilaian pembelajaran bahasa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurviana, I. A. (2022). Peningkatan hasil belajar menulis puisi melalui metode nature learning pada siswa kelas IV MIN 8 Boyolali tahun pelajaran 2021/2022. Jawa Tengah: Universitas Islam Negeri Salatiga.

Pradopo, D. R. (2002). Kritik sastra Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sumaryanto. (2019). Karya sastra bentuk prosa. Semarang: Mutiara Aksara.

Suparno, & Yunus, M. (2010). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suprijono, A. (2009). Cooperative learning, teori & aplikasi Paikem. Surabaya: Pustaka Pelajar.

Suyatno. (2009). Menjelajah pembelajaran inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.

Syaiful Sagala. (2003). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2013). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Waluyo, H. (1987). Teori dan apresiasi puisi. Jakarta: Erlangga.

Waneni. (2024). Peningkatan kemampuan menulis puisi bebas dengan menggunakan metode outdoor learning pada siswa kelas X SMK Aisyiyah Duri. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Suska Riau

Published

2024-06-08

How to Cite

Amelia Br Barus, Khanaya Shalsabilla, Vera Adzania, & Mustika Wati Siregar. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Metode Nature Learning Pada Siswa Kelas VIII-6 SMP Pahlawan Nasional. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(3), 178–190. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.720

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.