Implementasi PowToon sebagai Media Pembelajaran Menyimpulkan Teks Diskusi SMP Kelas IX
DOI:
https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.981Keywords:
powtoon, media, summarizing discussion textsAbstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of the implementation of PowToon media in learning to conclude the discussion text of Junior High School Class IX. This study uses a qualitative descriptive research method to describe the use of PowToon media in the classroom based on observations and interviews conducted. The results obtained from this study are that PowToon media is effectively used for learning to conclude discussion texts because the media can attract students' interest so that students are not bored during learning. In addition, PowToon media can make it easier for teachers to convey various materials that cannot be conveyed only by the lecture method. Based on this, it can be said that PowToon's learning media can be used as a learning medium to conclude discussion texts as a support for the learning process.
Downloads
References
Anggita, Zulfah. “Penggunaan Powtoon sebagai Solusi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19”. Konfiks: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 2016, pp.1-9. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/konfiks/article/view/4538/3320
Anita, S. “Pengembangan Media Pembelajaran Teks Anekdot Berbasis Animasi Pada Siswa Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan.” Tesis, Universitas Bandar Lampung, Lampung, 2016.
Ariyanto, Rio, et. al. “Penggunaan Media Powtoon untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi dalam Sistem Perekonomian Indonesia.” Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, Volume12, 2018, pp.122-127, 10.19184/jpe.v12i1.7622.
Asep Purwo Yudi Utomo, Uki Hares Yulianti. “Pengembangan Media Interaktif Menyunting Karangan Bermuatan Nilai-Nilai Karakter Berbasis TIK pada Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2017, pp. 1-8. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=s9RlajYAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=s9RlajYAAAAJ:d1gkVwhDpl0C
Deliviana, Evi. “Aplikasi Powtoon sebagai Media Pembelajaran: Manfaat dan Problematikanya.” in Seminar Nasional Dies Natalis Ke 56 Universitas Negeri Semarang,” 201, pp. 1-7.
Faiz, Fahruddin. Thinking Skill: Pengantar Menuju Berpikir Kritis. Yogyakarta: SUKA-Press, 2012.
Kholilurrohmi, I. “Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Video Powtoon Pada Mata Pembelajaran Kimia Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas X Semeseter 1 SMAN 1 Plere.” Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, 2017.
Lee, W.W.,& Owens, D. L. Multimedia-based instruction design: computer-based-training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solution. New York: Pfeiffer, 2004.
Maswan., & Muslimin, K. Teknologi Pendidikan, Penerapan Pembelajaran yang Sistematis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017.
Mukhtar. Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: Referensi, 2013.
Prastiti, Sri. Membaca. Semarang: Griya Jawi, 2009.
Purnami, Ni Putu Mayra Dian, et. al. 2022. “Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi”. Digital Learning Merdeka Belajar Kampus Merdeka:Strategi dan Inovasi Pembelajaran, 2022, pp.1-7. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/1718/1263
Sudrajat. Media Animasi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Sukiyasa, K., & Sukoco. “Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif”. Jurnal Pendidikan Vokasi. Yogyakarta: Univ. Negeri Yogyakarta, 2013. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1588
Tarigan, Henry Guntur. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.