Pengembangan Media Pop Up Book untuk Penguasaan Kosakata Siswa Kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo

Authors

  • Kartini Kartini Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Mubassyirah Bakri Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Justi Tambing Institut Agama Islam Negeri Palopo

DOI:

https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1104

Keywords:

Development, Media Pop Up Book, Vocabulary

Abstract

This research discusses the development of pop-up book media for vocabulary mastery among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo. The aim of this research is (1) to understand the process of developing pop-up book media for vocabulary mastery among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo. (2) to determine the validity level of the pop-up book media for vocabulary mastery among eighth-grade students at Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo. This type of research is development research using the Research and Development (R&D) approach with the ADDIE model. The data collection methods include observation, interviews, questionnaires, and documentation. The results of this study show that the validation score from the media expert is 93.33%, categorized as highly valid. The validation score from the subject matter expert is 95.38%, also categorized as highly valid. The validation score from the learning expert is 80%, categorized as valid. The trial results obtained a percentage of 83.24%, categorized as highly feasible. Therefore, it can be concluded that the pop-up book media is highly feasible for use in teaching Arabic to eighth-grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم.

Faizatun, N. (2021). Buku pengajaran materi kehadiran. Universitas Wahid Hasyim.

حسين عمري العلويجي. (1987). وسائل الاتصال والتكنولوجيا في التعليم (الطبعة الثامنة). الكويت: دار القلم.

Arif, M., & Hijrawatil, A. (2021). Media pop up book untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan tindakan.

Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Boston: Springer US.

Djamarah, S. B., & Aswan, Z. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dzuanda, B. (2011). Perancangan buku cerita anak pop up: Tokoh-tokoh wayang seri “Gatotkaca” (Tugas akhir). Surabaya: Institut Teknologi Sepuluh November Surabaya.

Dewanti, H., Ansemul, T., & Soepriyanto, Y. (n.d.). Pengembangan media pop-up book untuk pembelajaran lingkungan tempat tinggalku kelas IV SDN 1 Pakuden Kabupaten Ponorogo.

Affan, H. A., & Laily, M. (2022). Pengembangan media pembelajaran kosakata bahasa Arab berbasis buku pop up untuk siswa madrasah ibtidaiyah. Malang.

Julaeha, E. S. (2018). Pengaruh penggunaan media pop up terhadap peningkatan kemampuan berbicara bahasa Arab siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Kartini. (2010). Pendekatan komunikatif (Al-Madhal Al-Ittishal) dalam pembelajaran bahasa Arab. Al Tajdid.

Kustandi, C., & Dermawan, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Machali, R. (2009). Pedoman bagi penerjemah: Panduan lengkap bagi Anda yang ingin menjadi penerjemah profesional. Bandung: Kaifa.

Maemunawati, S., & Muhammad, A. (2020). Peran guru, orang tua, metode, dan media pembelajaran: Strategi KBM di masa pandemi Covid-19. Banten: 3M Media Karya Serang.

Mawardi, M., & Tamin, M. (2022). Metode pembelajaran mufradat dalam menghafal kosakata bahasa Arab di sekolah menengah. AL IBRAH: Journal of Arabic Language Education, 5(1).

Mutiah, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran pop up book pada pembelajaran mufradat siswa kelas IV madrasah ibtidaiyah swasta Al-Musthafawiyah Medan. Medan.

Pamessangi, A. A. (2021). Media dan permainan pembelajaran bahasa Arab (1st ed.). Gowa: Penerbit Aksara Timur.

Pramesti, J. (2015). Pengembangan media pop up book tema pariwisata untuk kelas III SD Negeri Pakem 1. Skripsi Program Sarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Rahmawati, D. (2017). Pengembangan media pembelajaran pop up book pada materi perubahan wujud benda untuk siswa SDLB tunarungu kelas IV. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Ridwan. (2014). Pengantar statistika sosial. Bandung: Alfabeta.

Sadiman, A., et al. (2006). Media pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Safitri, N. N. (2014). Pengembangan media pop up book untuk keterampilan menulis narasi siswa tunarungu kelas IV. Jurnal Pendidikan Khusus, 4(1).

Budiyono, S. (2017). Manajemen penelitian pengembangan (Research & Development) bagi penyusun tesis dan disertasi. Journal of Chemical Information and Modeling.

Sudjana, S., & Rifa’i, A. (2011). Media penagajaran: Penggunaan dan pembuatannya. Bandung: Sinar Baru Algesindo Offset.

Suardi, M. (2018). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Muljanto, S. (1974). Pengajaran bahasa asing: Sebuah tinjauan dari segi metodologis. Jakarta: Bulan Bintang.

Sugiyono. Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Naidin, S. (2021). Model-model pengembangan media dan teknologi pembelajaran bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Refleksi, 10(3).

Hasan, S., & Sopwan, M. (2019). Penggunaan media pop up book dan pengaruhnya terhadap peningkatan pemahaman siswa dalam memahami teks-teks bahasa Arab.

Published

2024-09-28

How to Cite

Kartini Kartini, Mubassyirah Bakri, & Justi Tambing. (2024). Pengembangan Media Pop Up Book untuk Penguasaan Kosakata Siswa Kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo . Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 2(4), 337–349. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1104

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.