Implementasi Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Siswa di Kelas IV SD Negeri 0119 Banjar Raja

Authors

  • Suheddin Hasibuan STAI-Barumun Raya Sibuhuan

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v1i4.106

Keywords:

Classroom Management, Learning Effectiveness

Abstract

Based on the research results, it can be concluded that (1) Implementation of Classroom Management in Improving the Effectiveness of Student Learning in Class IV SD Negeri 0119 Banjar Raja has taken place effectively, and can increase the effectiveness of student learning. It can be known based on the teacher's strategy in preparing various things needed for the teaching and learning process, for example teaching media, learning tools, and preparation of lesson plans. Besides that, the teacher's strategy for opening lessons is by giving encouragement to their students' learning enthusiasm. (2) Factors supporting and inhibiting the implementation of classroom management in increasing the effectiveness of student learning in class IV SD Negeri 0119 Banjar Raja. These supporting elements include adequate infrastructure, qualified homeroom teachers and experts in their profession, strategic location, safe, surrounding environment clean classrooms, and the interaction of the homeroom teacher with the surrounding environment. The obstacle is the diversity of students' characteristics, such as the presence of students who fight, do not carry out pickets.

 

 

References

Dari buku

Adi, Warsito Sugito. 2015. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2015. Bogor: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Anjelita, Dhita dkk. 2021. Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jakarta: Prenada Media Group.

Barnawi dkk. 2019. Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Danim, Sudarwan. 2020. Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Djamarah. S. B, Zain. A. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Efendi, Rinja, And Delita Gustriani. 2020. Pengelolaan Kelas Di Sekolah Dasar. Pasuruan.

Hidayat, Rahmat, and Candra Wijaya. 2017. 1 Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia AYAT - AYAT ALQURAN Tentang Pengelolaan Pendidikan Islam. Medan.

Saat, Sulaiman. 2020. Pengantar Metodologi Penelitian Panduan Bagi Peneliti Pemula. Sulawesi Selatan: Pusaka Almaida.

Soewarno, Handayaningrat. 2021. Pengantar Studi Ilmu Administrasi Dan Pengelolaan . Jakarta.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. 2019. Penelitian Kualitatif-Naturalistik Dalam Pendidikan. Jakarta: Usaha Keluarga.

Dari Jurnal

Nurasma. 2020. Repository.Unp.Ac.Id Pengelolaan Kelas Teori Dan Praktek Dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Alfabeta. http://repository.unp.ac.id/1917/1/NURASMA_607_2014.pdf.

Pisikologi, Konsulat. 2019. “Pengertian Efektivitas Menurut Ahli.” https://www.konsultanpsikologijakarta.com/pengertian-efektivitas-menurut-ahli/.

Abadi, Husnul. 2020. “Tujuan Pembelajaran, Manfaat, Dan Klasifikasinya Yang Perlu Diketahui.” https://www.liputan6.com/hot/read/4376551/tujuan-pembelajaran-manfaat-dan-klasifikasinya-yang-perlu-diketahui.

Thaibah. 2022. “Implementasi Pengelolaan Dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar Kelas 4 Di MI Bahrul Ulum Bumiaji.” Management of Education :Jurnal Pengelolaan Pendidikan Islam 8(1): 76.

Trihantoyo, Syunu. 2020. “Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran.” Jurnal Inspirasi Pengelolaan Pendidikan Vol. 8. https://jurnal.stitmugu.ac.id/index.php/idaarotul/article/view/179%0Ahttps://jurnal.stitmugu.ac.id/index.php/idaarotul/article/download/179/160.

Wuriana, Sititis. 2013. “Implementasi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran PAI Kelas X Di SMK Negeri 6 Yogyakarta.” : 183. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/11950/.

Dari Skripsi/Thesis/Disertasi

Annisa, Vivi. 2019. “Implementasi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Peserta Didik Kelas Viiia Di Mts Al Hikmah Kedaton Bandar Lampung.” Universitas Islam Raden Intan Lampung.

Downloads

Published

2023-11-20

How to Cite

Suheddin Hasibuan. (2023). Implementasi Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Siswa di Kelas IV SD Negeri 0119 Banjar Raja. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(4), 126–137. https://doi.org/10.61132/semantik.v1i4.106

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.