Campur Kode Bahasa pada Proses Pembelajaran di PDF Al Huda Malikussaleh

Authors

  • Maulizar Muna Universitas Malikussaleh
  • Juni Ahyar Universitas Malikussaleh
  • Trisfayani Trisfayani Universitas Malikussaleh

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1083

Keywords:

language, mixed code, speech, learning material, PDF Al Huda Malikusaleh

Abstract

This research aims to describe the form of code mixing in the learning process at PDF Al Huda Malikussleh. The approach used in this study is a qualitative approach with a descriptive research type. The data of this study are interactions, speech and learning materials delivered by teachers at PDF Al Huda Malikussaleh. The source of this data is the teacher of PDF Al Huda Malikussaleh. The data collection technique used in this study is the listening technique without speaking, recording technique and note-taking technique. Based on the results of the study, it was found that 49 code-mixed data. The data were obtained from three different classes with details; 1) class VII Wustha Putra found 13 code-mixed data, 2) class X Wustha Putri found 6 data, and 3) class Ulya found 30 code-mixed data. Furthermore, the code-mixed data are divided into several forms, namely 34 word-form code-mixed data, 8 phrase-form code-mixed data and 7 clause code-mixed data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ani, Fitri. (2022) “Campur Kode dan Alih Kode pada Masyarakat Desa Ketambe Kecamatan Ketambe Kabupaten Aceh Tenggara”. Skripsi. Aceh Utara: Universitas Malikussaleh.

Bulan, D. R. (2019). Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia. JISIPOL| Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(2), 23-29.

Firdaus, dkk. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 03-05 Tahun di RT 02 Desa Tambak Oso Kecamatan Waru Kabupaten Sidiarjo. Universitas Dr. Soetomo. Jurnal.

Hakim, L. (2023). Bahasa Sebagai Sistem Sistem. Bahasa dan Budaya, 35.

Juwita, A., Radhiah, R., & Mahsa, M. (2024). Alih Kode dan Campur Kode pada Tuturan Siswa SMA dI Kota Lhokseumawe. KANDE Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 153-165.

M. Y., & Herdiana, H. (2023). Alih Kode Campur Kode dalam Komunikasi Formal di Pondok Pesantren Anharul Ulum Kawali Ciamis. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 168-172.

Maknun, N. (2021). Campur Kode dalam Tuturan Guru Kelas VII MTSS Samahani Kecamatan Kuta Malaka Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Bahasa

Syahrin, A., & bin As, A. (2021). Pengaruh penggunaan audiovisual dan motivasi belajar terhadap keterampilan berbicara bahasa inggris di SMA Negeri 3 Takengon. Kande: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 21-31.

Yanti, M., Syahriandi, S., & Rahayu, R. (2023). Alih Kode dan Campur Kode dalam Tuturan Siswa di MTsS Jabal Nur Paloh Lada Kabupaten Aceh Utara. Kande: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 137-150.

Zulkhairi, T. (2021) Pendidikan Diniyah Formal (PDF) Meningkatkan Mutu Pendidikan Dayah Tradisional di Aceh. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan , 19 (2), 171-187

Published

2024-09-19

How to Cite

Maulizar Muna, Juni Ahyar, & Trisfayani Trisfayani. (2024). Campur Kode Bahasa pada Proses Pembelajaran di PDF Al Huda Malikussaleh. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(4), 162–176. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1083

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.