Kendala Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Proses Pembelajaran di Program Studi Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi.
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1100Keywords:
Indonesian, Physical Education, Health and recreation, Learning Obstacles, Questionnaires, Technical TermsAbstract
This research aims to identify barriers to the use of Indonesian in the learning process in the Physical Education, Health and Recreation study program. To measure perceptions and experiences regarding the use of Indonesian in learning, especially in understanding technical content, providing teaching, and communicating between students. This research uses a quantitative approach method by distributing questionnaires to third semester students. The research results show that the majority of respondents think that using Indonesian is effective in understanding basic concepts, but it is difficult to understand technical terms in foreign languages. In addition, misunderstandings often occur between instructors and students, especially in teaching practice environments. Another barrier identified was the lack of specific vocabulary in Indonesian to explain complex concepts in the fields of sport and health. The results of this research indicate that there is a need to adopt terminology in Indonesian that is easier to understand and improve instructors' abilities in creating teaching materials in language that is easier to understand.
Downloads
References
Desmirasari, R., & Oktavia, Y. (2022). Pentingnya bahasa Indonesia di perguruan tinggi. ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 2(1), 114-119.
Erdinda. (2023). Pedoman penggunaan bahasa Indonesia dalam pendidikan. Jakarta: PT Cendekia Nusantara.
Gereda, A. (2020). Keterampilan berbahasa Indonesia: Menggunakan bahasa Indonesia secara baik dan benar. Edu Publisher.
Ghufron, S., Kasiyun, S., & Hidayat, M. T. (2020). Kesalahan kalimat bahasa Indonesia dalam skripsi mahasiswa. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 51-62.
Gusnayetti, G. (2020). Pentingnya penggunaan bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Ensiklopedia of Journal, 2(3), 15-22.
Gustiasari, D. R. (2018). Pengaruh perkembangan zaman terhadap pergeseran tata bahasa Indonesia: Studi kasus pada pengguna Instagram tahun 2018. Jurnal Renaissance, 3(2), 433-442.
Hilaliyah, H. (2017). Bahasa Indonesia: Mata kuliah pengembangan kepribadian di perguruan tinggi. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 55-61.
Jamilah, J. (2017). Penggunaan bahasa baku dalam karya ilmiah mahasiswa. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2).
Khansa, N. M. (2022). Pengaruh globalisasi terhadap penggunaan bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 9(1), 1-8.
Putra, B., & Yuliani, M. (2021). Kendala penggunaan bahasa Indonesia dalam pengajaran pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, 8(2), 123-135.
Rachman, A. (2020). Penggunaan istilah teknis dalam pendidikan jasmani: Tantangan bahasa pengantar. Jurnal Olahraga dan Kesehatan, 7(3), 98-105.
Santosa, D. (2017). Minimnya referensi akademik dalam bahasa Indonesia pada program studi pendidikan jasmani. Jakarta: Pustaka Ilmu Pendidikan.
Setiawan, D. (2019). Peran bahasa Indonesia dalam dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa, 5(1), 45-60.
Setiorini, R. A. (2010). Analisis penggunaan tata bahasa Indonesia dalam penulisan karya tulis ilmiah: Studi kasus artikel ilmiah. Visi Pustaka, Perpustakaan Nasional RI, 12(1), 16-24.
Wahyudi, A. (2018). Variasi bahasa mahasiswa di Indonesia: Tantangan dalam pendidikan tinggi. Yogyakarta: Andi Publisher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.