Budaya dan Bahasa : Refleksi Dinamis Identitas Masyarakat
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v3i1.1321Keywords:
Language, Culture, Community Identity, Language EvolutionAbstract
This study explores the relationship between language, culture, and society, all three of which are interdependent and inseparable. Language and culture are integral components that shape the identity of a society, and language functions as a cultural mirror and social glue. The method used is a qualitative approach based on literature which aims to examine the importance of language and culture in forming community identity. The results of the study are then narrated in descriptive form. This research aims to study and understand the concept of culture and language about how cultural changes influence the evolution of language and shape the identity of a society. Language has also experienced changes with the emergence of pop culture phenomena (popular culture). These changes reflect societal trends and changes. By analyzing the interrelationships of language, culture and society, this research provides insight into the complex dynamics of identity formation and their implications for social cohesion.
Downloads
References
Achmad, S. (2024). Bahasa, Masyarakat dan Budaya. TRIMURTI SENIOR HIGH SCHOOL.
Ahmad, M. (2009). HUBUNGAN BAHASA DAN KEBUDAYAAN (Perspektif Sosiolinguistik). 8,No. 1, j(156).
Andika, P. (2024). Peran Penting Bahasa dalam Membentuk Identitas Budaya. Kumparan.Com.
Anisa Niwanda, Muhammad Alfi Harahap, & Putri Rahmadani. (2024). Bahasa dan Budaya Sebagai Cerminan Kepribadian Seseorang Perspektif Kasus Budaya Jawa. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 184–192. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1485
Benny, S. (2024). Bahasa dan Identitas Budaya di Era Globalisasi. Kompasiana.Com.
Herrmann, H., & Bucksch, H. (2013). Modul m. Wörterbuch GeoTechnik/Dictionary Geotechnical Engineering, 759–759. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33335-4_131863
Ii, B. A. B. (2003). Zamroni, Paradigma Pendidikan Masa Depan , (Yogyakarta: Bigrafi Publishing, 2003), hlm.148 22 25. 22–54
INSANI, I. (2019). Landasan Teori Kebudayaan. Universitas Pasuruan, 022, 1–47.
Jeklin, A., Bustamante Farías, Ó., Saludables, P., Para, E., Menores, P. D. E., Violencia, V. D. E., Desde, I., Enfoque, E. L., En, C., Que, T., Obtener, P., Maestra, G. D. E., & Desarrollo, E. N. (2016). Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Bagian Produksi Pada Pt Protte Bakery Ragam Rasa Kota Pekanbaru. Correspondencias & Análisis, 15018, 1–23.
Kezia, A. (2023). Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Indonesia. Binus.Ac.Id.
Maulidatun, N. (2023). Keterkaitan Bahasa, Masyarakat, dan Kebudayaan. Kumparan.Com.
Nasution, S., Asari, H., Al-Rasyid, H., Dalimunthe, R. A., & Rahman, A. (2024). Learning Arabic Language Sciences Based on Technology in Traditional Islamic Boarding Schools in Indonesia. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–102. https://doi.org/10.31538/nzh.v7i1.4222
Oliver, R. (2021). Hakikat Berbahasa. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015. https://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/446/8/PUTRI WULANDARI_BAB 2_PBSI2021.pdf
Puspitasari, R. N. (2019). Interaksi Budaya dan Bahasa dalam Kehidupan Masyarakat di Indonesia. Sabda: Jurnal Kajian Kebudayaan, 10(2), 1–7.
Risky, R. (2024). Bahasa dan Kebudayaan Indonesia sebagai Penjaga Identitas dan Warisan Generasi. Ganto.Co.
Rizky, H. (2012). Bahasa Daerah Dalam Arus Globalisasi. Bahasa Daerah Dalam Arus Globalisasi, 6. http://eprints.uny.ac.id/9462/3/bab 2-08205244036.pdf
Rosyada, A. (2020). Dampak Penanaman Budaya Religius Pada Peserta Didik (Studi Kasus Di Sma Negeri 1 Purwoasri Kab. Kediri). Thesis (Undergraduate (S1)), 10.
Saragih, D. K. (2022). Dampak Perkembangan Bahasa Asing terhadap Bahasa Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2569–2577.
Sayoga, P. (2013). Asal Mula Kata ‘Woles.’ Blogspot.Com.
Sukatmo, S. (2022). Penggunaan Bahasa Indonesia Di Kalangan Generasi Milenial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 62–69.
Supriyadi, S. (2017). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83. https://doi.org/10.14710/lenpust.v2i2.13476
Tabi’in, A., Hasibuan, L., & US, K. A. (2022). Pendidikan Islam, Perubahan Sosial, dan Pembangunan di Indonesia. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 3(1), 48–59. https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i1.469
Utami, S. (2014). Bahasa Sebagai Maha Identitas Manusia. Jurnal Cemerlang, II(2), 1–9.
Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). Merodologi Kualitatif. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3, Issue 1).
Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1–19. http://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/BING4214-M1.pdf
Yuniati, I. (2018). BAHASA DAN KEBUDAYAAN. UNES Journal of Education Scienties, 2(1), 48–61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.