Analisis Kompetensi Penulisan Huruf Hijāiyah Tunggal Pada Siswa MIS UMMI Lubuk Pakam

Authors

  • Siti Mahrami Ivlatia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nina Wandana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dita Andini Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aslam Annashir Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sahkholid Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.284

Keywords:

Hijāiyah, Ability, Writing

Abstract

Mahārah kitābah is a skill in Arabic that requires skills and abilities to express ideas or all the contents of the mind in writing. In mahārah kitābah there are various problems in writing letters, including how to write Hijāiyah letters. This study aims to map students who are proficient in writing Hijāiyah letters and students who are less proficient in writing Hijāiyah letters, and find out what factors influence this. This research uses a qualitative-descriptive method. Data obtained through data were analyzed using 3 stages; Data Reduction, Data Presentation and Conclusion Drawing. Based on the results of observations on 55 children of MIS UMMI Lubuk Pakam, as many as 53 children with a percentage of 96.3% in very good criteria. In the excellent criteria, it shows that children can write single Hijāiyah letters from ا to ي. A total of 2 children with a percentage of 3.6% in the moderate criteria. In the sufficient criteria, it shows that children can write single Hijāiyah letters but the Hijāiyah letters are incomplete according to the specified number.

References

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. 9(2), 179–196.

Haristah, H., Azka, A., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. Jurnal Matematikan Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.

Irfan, H. (2020). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Huruf Abjad Bahasa Arab ( Studi Kasus pada Siswa Kelas VIII SMP Miftahul Iman Bandung ). 3(2), 129–152.

Mukharromah, S. (2017). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Menulis Huruf Hijaiyah Siswa Kelas I TPA Nurussalam. IAIN Ponorogo.

Nasution, S., & Ningrum, W. (2021). Pembelajaran Mahārah Kitābah Pada Masa Pendemi Covid-19: Menakar Kreativitas Guru Madrasah Tsanawiyah Di Sumatera Utara. Tifani, 1, 13–20.

Ngalim, P. (2006). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Progo, S. S. K., Samigaluh, K. S., & Progo, K. (n.d.). Identifikasi Kemampuan Anak.... (Fitri Iqromah) 1 1.

Rathomi, A. (2020). ِ ْ لا ف ِ ِ س ي َ ل م ل ْ ِ ع ْ لا ِ َ ت ك عا َ با َ ض. 1, 1–8.

Samsul, B. (2020). Model Pembelajaran Mapan dalam Pembelajaran Menulis Huruf Arab pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. 5, 37–55.

Sari, N., Wahyuningsih, S., & Palupi, W. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Papan Flanel. Kumara Cendekia, 9(2), 76. https://doi.org/10.20961/kc.v9i2.48112

Sholihah, E. (2016). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Huruf Abjad Bahasa Arab (Studi Kasus Terhadap Siswa Kelas VII SMPI Miftahul Iman Bandung). Universitas Pendidikan Indonesia.

Suharsimi, A. (2002). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Ciota.

Suyatmi. (2022). Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Hijaiyah pada Siswa Kelas 2 SDN 1 Bina Karya Utama Melalui Kegiatan Card Sort. Prosiding; Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 2(2), 920.

Umiani. (n.d.). FAKTOR PENGHAMBAT PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTsN 5 BIREUEN. 1(1), 142–164.

Yullasmi. (2013). KEMAMPUAN SISWA DALAM PENULISAN HURUF-HURUF HIJAIYYAH DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI (MTsN) PANGKALAN KERINCI KABUPATEN PELALAWAN. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Yusuf, O. Y. H. (2021). Upaya Peningkatan Minat Belajar Anak dalam Mengenal dan Mempelajari Huruf Hijaiyyah Melalui Media Papan Flanel. El-Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 99–106.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Siti Mahrami Ivlatia, Nina Wandana, Dita Andini Harahap, Aslam Annashir, & Sahkholid Nasution. (2024). Analisis Kompetensi Penulisan Huruf Hijāiyah Tunggal Pada Siswa MIS UMMI Lubuk Pakam. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 188–200. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.284

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.