Analisis Penggunaan Frasa Adjektival dan Frasa Preposisional pada Teks Sejarah “Candi Borobudur” dalam World History Encyclopedia

Authors

  • Muadzin Muadzin Universitas Negeri Semarang
  • Nurul Liza Aulia Rahmi Universitas Negeri Semarang
  • Shabira Millatina Universitas Negeri Semarang
  • Shalshabila Naela Azzahra Universitas Negeri Semarang
  • Yogiana Zahwa Walidaini Universitas Negeri Semarang
  • Dyah Prabaningrum Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Yanuar Bagas Arwansyah Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i1.1363

Keywords:

Adjectival, phrases, prepositional, Borobudur, Temple

Abstract

A phrase combines words with one function, and its use is essential in language. Many phrases were discovered in various media, one of which is in the historical text of Borobudur Temple, published in the World History Encyclopedia. This research aims to discover the category or grouping of phrases in historical texts, especially adjectival phrases and prepositional phrases. The method in this research is descriptive qualitative with a qualitative approach that produces descriptive data in the form of written words. The research results show that there are eight adjectival phrases and fifteen prepositional phrases in the historical texts studied. “Very close” is one of the adjectival phrases found in the historical text, while “Toward the northwest” is one of the prepositional phrases in historical text. This research aims to understand the use of adjectival phrases and prepositional phrases in a sentence to make effective sentences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A’yun, A. Q., Suminah, & Ihsaniyati, H. (2020). Strategi pemberdayaan digital marketing tourism Karang Taruna Desa Kemuning pada destinasi wisata Pasar Mbatok. Fakultas Pertanian, 4(1), 269–277.

Afifah, F. N., Wafa, N., Nurzakiah, S. A., Alamsyah, B. Utomo, A. P. Y., & Bahasa, P. (2023). Analisis sintaksis pada teks eksplanasi dalam buku pelajaran PJOK kelas 12 kurikulum Merdeka. Jurnal Analis, 2(2), 171–181. http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/Analis

Aisyah, S., Rahim, R., & Muliana, H. (2022). Penggunaan gaya bahasa motivasi Najwa Shihab dalam media sosial Twitter. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 187–192. https://doi.org/10.53769/deiktis.v2i2.261

Akmaluddin, N. (2018). Problematika Bahasa Indonesia kekinian: Sebuah analisis kesalahan berbahasa Indonesia ragam tulisan. Mabasan, 10(2), 63–84. https://doi.org/10.26499/mab.v10i2.85

Aliyah, R. W., Hasanah, M., Faradisa, Z., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis frasa, klausa, dan kalimat pada cerpen “Persahabatan yang Bermula dari Mangsa” karya Mas Kahfi. 3(1), 56–67.

Anisah. (2019). Penggunaan preposisi dalam paragraf narasi siswa kelas X-1 SMA PGRI 2 Bandung. Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 17–29. http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/alhikmah/article/download/3412/2429/

Azmi, A. U., & Prayitno, H. J. (2024). Wacana digital struktur konversasi video YouTube wawancara eksklusif eks konsorsium judi program AIMAN. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(2), 1643–1672. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i2.3562

Beno, J., Silen, A., & Yanti, M. (2022). Frasa verba pada wacana teks “Wayang” dalam buku teks Bahasa Indonesia kelas X SMA karangan Suherli Penerbit Pusat Kurikulum Edisi Revisi 2017 Zuhra. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Candra, I. S., Asbari, M., & Rozikin, P. R. (2023). Konsep eksosistem pendidikan Merdeka: Perspektif filosofis dan praksis Najelaa Shihab. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 89–92.

Diansyah, R., Kusumaningrum, A., & Astuti, R. A. (2022). Analisis jenis frasa pada cerpen “Pelangi Selepas Senja” hasil karya Tania Naya Ratna. 1(2), 172–180.

Erniati. (2016). Klasifikasi pola frasa ajektival bahasa Teon classification of Teon language adjectival phrase pattern. 4535(2), 1–23.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fahrunnisa, L., Nasywa, V., Putri, D. E., Salsabila, D. R., & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis fungsi, kategori, dan peran sintaksis dalam teks sejarah pada bahan ajar buku sejarah Indonesia kelas 12 kurikulum Merdeka. Jurnal Majemuk, 2(4), 560–567.

Fitriani. (2017). Meningkatkan kemampuan berbahasa lisan melalui media gambar pada anak kelompok A usia 4-5 tahun TK Khalifah 7 Palembang tahun 2017. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 430–448.

Gani, S., & Arsyad, B. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). ‘A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 7(1), 1. https://doi.org/10.31314/ajamiy.7.1.1-20.2018

Garnis, A. (2021). Penggunaan preposisi dalam tajuk rencana harian Riau Pos edisi November 2020. Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.

Garnis, A., & Tinambunan, J. (2022). Sajak sastra, bahasa, dan pembelajaran bahasa dan sastra “Penggunaan preposisi dalam tajuk rencana harian Riau Pos edisi November 2020.” Sajak, 1(November 2020), 8–15.

Imaroh, A., Aina, J., & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis sintaksis pada teks inspiratif dalam modul ajar kelas IX kurikulum Merdeka. Jurnal Kultur, 2(2), 166–176. http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/kultur

Khairunnisa, A., Virdos, N. S., Rahmadani, R. D., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis pemakaian frasa pada cerpen “Rumah yang Terang” karya Ahmad Tohari. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1), 102–118. https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.116

Downloads

Published

2025-01-08

How to Cite

Muadzin Muadzin, Nurul Liza Aulia Rahmi, Shabira Millatina, Shalshabila Naela Azzahra, Yogiana Zahwa Walidaini, Dyah Prabaningrum, … Yanuar Bagas Arwansyah. (2025). Analisis Penggunaan Frasa Adjektival dan Frasa Preposisional pada Teks Sejarah “Candi Borobudur” dalam World History Encyclopedia. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 33–46. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i1.1363

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>