Analisis Kesenjangan Antara Pengetahuan dan Keterampilan Menulis Narasi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Selvi Selvi Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1636

Keywords:

Knowledge, Narrative, Skills, Students

Abstract

The purpose of the research was to analyze the gap between students' narrative writing knowledge and skills. This research employs a qualitative methodology, specifically descriptive qualitative research. Data is gathered using document study methods, which include gathering and examining written documents, photographs, artwork, and electronic devices. A systematic study is then created by analyzing, comparing, and synthesizing the collected documents. Based on the aforementioned data collection methods, the research tools used are the narrative text knowledge assessment sheet and the narrative text writing skills assessment sheet. It is possible to draw the conclusion that students' knowledge and proficiency in the narrative text material are lacking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asiva Noor Rachmayani. (2015). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV.syakir Media Press

Bintang, J., & Indonesia, P. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Keterampilan Menulis Belajar Siswa SD Kelas IV. 1(3).

Dahlan, M., & Wahid, A. (2022). AUFKLARUNG : Jurnal Kajian Bahasa , Sastra Indonesia , dan Pembelajarannya. AUFKLARUNG: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 1(2), 138–146.

Dasar, D. S. (2020). Jurnal basicedu. 4(4), 1228–1235.

Fadhillah, D. (2019). Pengaruh Metode Tebak Kata terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDN Taman Cibodas Kota Tangerang. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 2(1), 118–128. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v2i1.332

Habibi, M., Zikri, A., Chandra, Suriani, A., & Azima, N. F. (2023). Media Papan Cerita Rumpang Berbasis Educational Mobile Game untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(1), 3004–3019. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/8193

Ii, B. A. B., & Belajar, A. (1989). No Title. 1–28.

Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. 1, 1–9.

Khairiatun Nafizah, Tasya Aulia, Chandra Chandra, & Ari Suriani. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Menulis Teks Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 277–288. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.732

Mifta Hurrahmi, Wini Media Putri, Chandra Chandra, & Ari Suriani. (2024). Analisis Kemampuan Membaca Lancar Level 3 Siswa Sekolah Dasar Dikota Padang. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 304–324. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.741

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. XIII(2), 177–181.

Novrizta, D. (2018). Hubungan Antara Minat Membaca Dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 104–124. https://doi.org/10.31004/jrpp.v1i1.168

Ramadani, A. F., Safitri, S. H., & Wijanarko, T. (2024). Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. 4(3), 219–227.

Sari, P. W., Ramdhani, I. S., Enawar, E., Huliatunisa, Y., & Magdalena, I. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Cerita Narasi Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SDN Bidara. JPDK : Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(No 5), 6440–6444.

Sitorus, H., Sagita, R. D., & Suriani, A. (2024). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Fase B di Sekolah Dasar. 2(3).

Suhartika, D., & Indihadi, D. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Teks Narasi Peserta Didik di Kelas V Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 114. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i2.955

Wati, S. H., & Sudigdo, A. (2019). Keterampilan Menulis Karangan Narasi Sejarah Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Bagi Siswa Sekolah Dasar. Proseding Seminar Nasional PGSD, 1(1), 274–282. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/view/4760

Downloads

Published

2025-05-06

How to Cite

Selvi Selvi, Chandra Chandra, & Salmaini Safitri Syam. (2025). Analisis Kesenjangan Antara Pengetahuan dan Keterampilan Menulis Narasi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 103–112. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1636

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)