Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V SDS Dharma Bakti
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.787Keywords:
Minimum Competency Assessment, Numeracy AbilityAbstract
This research aims to evaluate the numeracy skills of fifth-grade students at Dharma Bakti Private Elementary School by comparing their performance on pre-tests and post-tests. Utilizing a descriptive qualitative approach, the study focused on a group of 26 fifth-grade students. Data was gathered through a series of pre-tests and post-tests, each containing 20 questions that assessed the students' numerical competencies. The analysis revealed the numeracy levels of these students, with the average pre-test score being 27. This score reflects the students' initial understanding of numerical concepts and skills. The post-test results showed a slight increase, with an average score of 28. These findings indicate that the numeracy skills of the students at Dharma Bakti Private Elementary School are relatively low, highlighting the need for enhanced support from both teachers and students to improve these skills.
Downloads
References
Cahyono, B., & Adilah, N. (2016). Analisis soal dalam buku siswa matematika kurikulum 2013 kelas VIII semester I berdasarkan dimensi kognitif dari TIMSS. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1), 86-98.
Damanik, M. R., & Setiawan, D. (2016). Pengembangan Penilaian Autentik Berbasis Karakter Pada Ranah Keterampilan Di Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(2), 88-93.
Darwanto, Mar’atun Khasanah, & Anggi Monica Putri. (2022). Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah. Eksponen, 11(2), 25-35. doi: 10.47637/eksponen.v11i2.381
Fatmawati, M. (2022). Pengembangan Video Interaktif Terintegrasi Drilling Hots Untuk Meningkatkan Hasil Akm Materi Numerasi Siswa Kelas V Sdn Pekayon Jaya V.
Fauziah, A., Sobari, E. F. D., & Robandi, B. (2021). Analisis pemahaman guru sekolah menengah pertama (SMP) mengenai asesmen kompetensi minimum (AKM). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1550-1558.
Halisa, N., & Hajron, K. H. (2022). Analisis kemampuan numerasi pada hasil asessment kompetensi minimum (AKM) di SD Negeri 1 Purwosari. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 1144-1152.
Hidayat, A., & Mukhlisin, M. (2020). Analisis Pertumbuhan Zakat Pada Aplikasi Zakat Online Dompet Dhuafa. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 675. doi: 10.29040/jiei.v6i3.1435.
Izzah, K. H., & Azizah, M. (2019). Analisis kemampuan penalaran siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa kelas IV. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 210-218.
Nisya, K., & Nindiasari, H. (2023). Penerapan Flipped Classroom Diintegrasikan Dengan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Sma. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(1), 327-335.
Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan literasi numerasi pada pembelajaran matematika dengan soal HOTS. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566-575.
Raini, A., Khodijah, N., & Suryana, E. (2022). Analisis Kebijakan Tentang Pedagogie dan Penilaian Pendidikan (AKM= Asesmen Kompetensi Minimum, Survey Karakter dan Survey Lingkungan Belajar). MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(1), 131-142.
Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 54-62. doi: 10.23917/varidika.v33i1.14993
Salvia, N. Z., Sabrina, F. P., & Maula, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. 3, 351-360.
Sulisawati, D. N., & Putri, R. E. (2023). Transformasi Kemampuan Numerasi Siswa Smp Selama Pelaksanaan Asesmen Kompetensi Minimum Program Kampus Mengajar Angkatan 4. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 5(2), 283-294.
Teresia, W. (2021). Asesmen Nasional 2021. Guepedia.
Wahjuningsih, E. S. (2023). Efektivitas Pendekatan Saintifik Dalam Peningkatan Kompetensi Numerasi Pada Materi Suhu Di SMP Negeri 41 Surabaya. P-SEMART JOURNAL, 2(3), 72-81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.