Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1723Keywords:
Digital Technology, Learning Interest, Indonesian Language, Elementary School, Interactive Learning.Abstract
This study examines how digital technology can help boost elementary school students’ interest in learning the Indonesian language. As technology continues to influence the way education is delivered, incorporating digital tools into the classroom has become increasingly important. The study examines how interactive learning techniques, including educational games, digital storytelling, and multimedia presentations, can enhance the engagement and enjoyment of language learning for elementary students. A qualitative descriptive methodology was used, with data collected through interviews with both teachers and students, classroom observations, and the review of relevant documents. The results indicate that digital technology significantly contributes to increasing students' motivation, participation, and curiosity. Interactive digital tools foster a more lively and enjoyable learning atmosphere, making it easier for students to grasp and relate to the content. Teachers also reported that students became more active during lessons and demonstrated improved comprehension and vocabulary usage.The study concludes that integrating digital technology into Indonesian language lessons can shift traditional teaching methods toward more student-centered and engaging learning. It is recommended that schools invest in proper digital infrastructure and provide training for teachers to fully benefit from interactive learning approaches
Downloads
References
Agasi, D., Alwi, N. A., & Maulani, Y. (2021). Meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa menggunakan media Powtoon di kelas IV sekolah dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 9(2), 38–44.
Alwi, N. A. (2024). Pemanfaatan media game edukasi Wordwall sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia siswa sekolah dasar. Edu Research, 5(4), 262–268.
Azis, A. (2018). Implementasi gerakan literasi sekolah pada pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 2(1), 57–64.
Damayanti, F., Rahayu, D., Adrias, A., & Syam, S. S. (2025). Penggunaan teknologi dalam membantu peserta didik sekolah dasar dengan kesulitan membaca: Literature review. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 3(2), 297–307.
Genisa, T., Husna, V. A., Adrias, A., & Syam, S. S. (2025). Pemanfaatan teknologi digital dalam meningkatkan minat belajar PPKn siswa di sekolah dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 218–227.
Lestari, A. D. A., Amalia, S., Baidawi, F., & AR, M. M. (2025). Pemanfaatan media pembelajaran digital dalam meningkatkan interaktivitas dan keterlibatan siswa pada pendidikan sekolah dasar. Zaheen: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 1(2), 36–47.
Maulani, Y., Alwi, N. A., Marthinopa, L., & Syaidah, N. (2021). Analisis keterampilan berbicara siswa kelas V pada pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 9(2), 28–37.
Nurhikmah, A., Madianti, H. P., Azzahra, P. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran melalui game Educandy untuk meningkatkan karakter belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(3), 439–448.
Putra, I. M. C. W., Astawan, I. G., & Antara, P. A. (2022). Lembar kerja peserta didik digital berbasis PBL pada muatan IPA sekolah dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 10(1), 155–163.
Rohmiyanti, W., Latif, A., Syafira, I., Wahiddatul, S., & Haryanto, A. D. (2021). Penggunaan media pembelajaran berbasis game edukasi sebagai upaya meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar: Pengertian media pembelajaran, media berbasis game edukasi. Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI, 1, 809–826.
Roysa, M., & Ristiyani, R. (2019). Penerapan media video animasi dalam pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan menyimak siswa kelas VI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 68–74.
Rulfani, A. R., Adrias, A., & Syam, S. S. (2025). Penerapan media digital dalam mengatasi kurangnya konsentrasi minat belajar siswa terhadap pembelajaran IPS SD. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 279–284.
Suarmini, N. K., & Nurjaya, I. G. (2023). Pemanfaatan media Wordwall dalam pembelajaran interaktif Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2), 328–339.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.