Pengaruh Praktek Kerja Industri (Prakerin) dan Mata Pelajaran Produktif terhadap Minat Berwirausaha melalui Self efficacy pada Siswa Jurusan Bisnis Daring dan Pemasaran SMK N 1 Jombang
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v1i4.34Keywords:
Prakerin, Productive Subjects, Interest in EntrepreneurshipAbstract
Research aims to determine the effect of industrial work practices (prakerin) and productive subjects on entrepreneurial interest through the Self-Efficacy of students majoring in Online Business and Marketing at SMKN 1 Jombang. The sample in this study was 103 students. The results of the research describe that partially 1) No influence of industrial work practices (prakerin) on entrepreneurial interest, 2) Positive and significant influence on productive subjects on entrepreneurial interest, 3) Positive and significant influence on Self-Efficacy on entrepreneurial interest, 4) Finding a positive and significant influence on industrial work practices (prakerin) on Self-Efficacy, 5) Not finding the effect of productive subjects on Self-Efficacy, 6) Finding a positive and significant influence on industrial work practices on interest in entrepreneurship through Self-Efficacy as a moderating variable, 7) Found positive and significant effect of productive subjects on interest in entrepreneurship through Self-Efficacy as a moderating variable.
Downloads
References
Badan Pusat Statistik No.84/11/Th. XXIV, 05 November 2021
Apiatun, R., & Prajanti, S. (2019). Peran Self-Efficacy Sebagai Variabel Intervening Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Pengalaman Prakerin Terhadap Kesiapan Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 8(3), 1163–1181. https://doi.org/10.15294/eeaj.v13i2.17051
Hasmawati, A., Laela, S. F., Doktor, K., Ekonomi, F., & Indonesia, U. (2011). Hubungan Langsung Dan Tidak Langsung Antara. 6(2), 196–217.
Ika Indriyani, S. (2019). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Self-Efficacy. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 470–484. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31493
Jailani, M. (2017). Pengaruh Kewirausahaan, Motivasi Belajar, Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Siswa. Journal of Economic Education, 6(1), 52–59. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jeec
Khafid, M. dan M. (2020). Pengaruh Prakerin, Pendidikan Kewirausahaan, dan Lingkungan Keluarga dengan Self Efficacy sebagai Variabel Intervening terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal Terakreditasi SINTA 5, 9(1), 100–118. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37233
Marini, C. K., & Hamidah, S. (2014). Pengaruh self-efficacy, lingkungan keluarga, dan lingkungan sekolah terhadap minat berwirausaha siswa SMK jasa boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2), 195–207. https://doi.org/10.21831/jpv.v4i2.2545
NURJANAH, I. T. W. (2015). PENGARUH PRAKTIK KERJA INDUSTRI TERHADAP KESIAPAN KERJA SISWA KELAS XII KOMPETENSI KEAHLIAN ADMINISTRASI PERKANTORAN SMK NEGERI 1 WONOSARI. 224–233.
Pitra Yusuf Aditya, R. N. (2014). Pengaruh Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Budaya Organisasi Sebagai Variabel Moderating (Studi Pada Pt. Randugarut Plastic Indonesia). Jurnal Studi Manajemen Organisasi, 11(2), 153–164.
Pratiwi, A. D. A. A., & Marlena, N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan dan Keikutsertaan dalam Prakerin Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 55–66. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p55-66
Purnami, T. W. (2011). PENGARUH PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN PRODUKTIF DAN EFEKTIVITAS LABORATORIUM PELATIHAN USAHA TERHADAP MINAT WIRAUSAHA SISWA. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3, 2011.
Rahim, A. I. (2019). Implementasi Pembelajaran Program Produktif Jurusan Bisnis Daring dan Pemasaran dengan Metode Bazar Kewirausahaan di UPT SMK Negeri 1 Pangkep. http://eprints.unm.ac.id/16135/
Stevani, & Yulhendri. (2014). Pengaruh Praktek Kerja Industri (Prakerin), Keterampilan Siswa dan Self Efficacy terhadap Kesiapan Memasuki Dunia Kerja Siswa Administrasi Perkantoran SMK Negeri Bisnis dan Manajemen Kota Padang. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi, 1(1), 53–61.
Sudaryono. (2011). Aplikasi Analisis (Path Analysis) Berdasarkan Urutan Penempatan Variabel Dalam Penelitian. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 391. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i4.36
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.