Pengaruh Model Pembelajaran Window Shopping Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMAS Budisatrya Medan

Authors

  • Martha Juliana Marpaung Universitas Negeri Medan
  • Malan Lubis Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i2.570

Keywords:

Window Shopping Model, Writing, Exposition Text

Abstract

Indonesian language subjects consist of several subjects that require students to be able to write, one of which is writing expository texts. The student participants had problems in writing material, especially writing expository texts, which was proven by the average score which was still not optimal. The formulation of the problem raised in this research is how the window shopping type cooperative learning model influences the ability to write expository texts of class X students at Budisatrya Medan Private High School. This research aims to determine the effect of the window shopping type cooperative learning model on the ability to write expository texts of class X students at Budisatrya Medan Private High School. This research is a type of quantitative research using experimental methods, a research method used to determine the effect of a treatment on the characteristics of the subjects studied. The data collection techniques used in this research were observation techniques, interview techniques and test techniques, with data sources consisting of 35 students. Based on data analysis, it can be concluded that: The window shopping type cooperative learning model has an influence on the ability to write expository texts in class This can be seen and proven by the average post-test results for the control class being 69.857 with the average post-test results for the experimental class being 85.

References

Anwarul. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Window Shopping: Menyenangkan, Efektif, dan Menarik. Perpus Teknik. Diakses dari https://perpusteknik.com/model-pembelajaran-kooperatif-tipe-window-shopping/.

Apriana, B N. (2020). Model Cooperative Learning Tipe Window Shopping untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas IX-B SMP Negeri 1 Wanasaba. Jurnal Ilmiah Wuny. 2(2), 1-.

Asnawi. (2019). Model Pembelajaran Kooperatif Learning Tipe Window Shopping. Pondok Belajar. Diakses dari https://www.pondok-belajar.com/2019/07/model-pembelajaran-window-shopping.html.

Cahyani, K. D. (2021). Motivasi Belajar Siswa Kelas V dalam Pembelajaran Model Windows Shopping di SD Negeri Nirmala. Aktiva Mindset: Jurnal Pemikiran Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 23–29.

Erliyanti, R. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbasis Window Shopping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Konsep Himpunan Pada Kelas Vii C Smpn 3 Hulu Sungai Tengah. Jurnal Pendidikan Matematika. 7(2), 187-201

Gloria. (2022). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Melalui Model Window Shopping Pada Siswa Kelas IX SMPN 3 Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan. Jurnal Pendidikan Kristen. 2(1), 46-57.

Handiyani, S. (2022). Bahasa Indonesia. Bandung: Grafindo Media Pratama.

Helaluddin, H., Awalludin, A. (2020). Keterampilan menulis akademik: panduan bagi mahasiswa di perguruan tinggi. Serang: Media Madani

Heryana, A. (2020). Buku Ajar Metodologi Penelitian pada Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Edisi ke-2

Juliarini, A. (2020). Diskusi Buzz Group Dan Window Shopping Dalam Persepsi Peserta Pembelajaran, Mana Yang Lebih Menarik? Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 133–139.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Buku Guru Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK/MAN Kelas X. Jakarta: Kemendikbudristek.

Kustoyo, H S. (2021). Penerapan Discovery Learning Melalui Aktivitas Tsts Dan Window Shopping Pada Siswa Kelas IX. Jurnal Ilmiah Wuly. 3(1), 101-114

Mulyani, S R. (2021). Metodologi Penelitian. Bandung. Widina Bhakti Persada

Nengsih, S R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Window Shoping Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Jurnal AlphaEuclidEdu. 3(1), 1-9

Restiwi, L. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Window Shopping Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Ipa Siswa Pada Materi Getaran, Gelombang Dan Bunyi Di MTs Jabal Nur Kandis. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau). https://repository.uin-suska.ac.id/58743/2/gabungan%20tanpa%20bab%20iv.pdf

Rohana, Syamsuddin. (2021). Keterampilan Bahasa Indonesia Pendidikan Dasar. Makassar.https://www.researchgate.net/publication/351496295_buku_keterampilan_berbahasa_indonesia

Sulistijati, N. (2019). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Sejarah Materi Perkembangan Dunia Pasca Perang Dunia II Melalui Model Pembelajaran Aktif Window Shopping Kelas XII 8 Semester 1 SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Dialetika FKIP, 2(2), 63–74

Sulistijati, Nurdjannah. (2022). Window Shopping dalam Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Deepublish, Tim Pengembang Kurikulum Merdeka. (2023). Asesmen dan Penilaian Pada Kurikulum Merdeka. file:///D:/kuliah/Skripsi/referensi/4.-Asesmen-dan-Penilaian-Pada-Kurikulum-Merdeka.pptx.pdf

Suprabawati, I. K. N. (2020). Peningkatan Minat Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Window Shopping Pada Mata Kuliah Ekonomi Pembangunan. Jurnal Ilmiah Hospitality, 9(1), 1–6.

Zaenal, Muhamad Mustopa. 2020. Peningkatan Prestasi Belajar Siswa melalui Pendekatan Saintifik Model Pembelajaran Window shopping (Kunjungan Galeri) pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas VIII SMPN I Praya Tahun Pelajaran 2019-2020. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. 4 (2). 146-154

Published

2024-04-29

How to Cite

Martha Juliana Marpaung, & Malan Lubis. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Window Shopping Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMAS Budisatrya Medan. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 39–51. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i2.570

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.