Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Dalam Berkreasi Tari Sederhana

Authors

  • I Ketut Muada Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Putu Rispa Aditya Mardana Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Gusti Ayu Putu Astini Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.371

Keywords:

STAD Cooperative Model, Learning Outcomes, Cultural Arts

Abstract

This research aims to evaluate the impact of implementing the STAD Cooperative Model on the learning outcomes of 10th-grade Fashion students in the Cultural Arts subject for the academic year 2023/2024. The formulation of the problem is whether this model can enhance students' academic achievements. The research objectives include evaluating the learning outcomes of students through the application of this model and providing a comparative study for students planning further research. The theoretical benefits of this research lie in its contribution as a foundation for subsequent studies, enabling other researchers to enhance problem-solving abilities for students. Practically, this study is expected to make a positive contribution to schools, teachers, and students. For schools, it is anticipated to improve the quality of education, especially in teaching cultural arts to enhance the academic achievements of students. For teachers, this research can serve as a reference in developing cultural arts education and other learning processes. Additionally, this study provides insights for 10th-grade Fashion students at SMK Negeri 3 Denpasar to improve their learning outcomes in cultural arts. Through the evaluation of the impact of implementing the STAD Cooperative Model, this research can serve as a foundation for developing more effective teaching strategies, contributing to the enhancement of education quality at the vocational high school level.

References

Ahmad, Susanto. 2016. Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Ahmadiyanto, 2016. Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta didik Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas Viiic Smp Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Volume 6, Nomor 2, Nopember 2016.

Ambara, A.A Gede Lanang. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Memahami Gerak Tari Berdasarkan Unsur Ruang, Waktu, Dan Tenaga Siswa Kelas VII A SMP Negeri 2 Mengwi Kabupaten Badung Tahun Pelajaran 2021/2022. Skripsi. Universitas PGRI Mahadewa Indonesia.

Candra, dkk. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Medan : Cita Pustaka Media Perintis.

Ginting, Abdorrakhman. 2014. Belajar Pembelajran. Bandung: Humaniora.

Jazuli, M. 2008. Pendidikan Seni Budaya (Suplemen Pembelajaran Seni Tari). Semarang: UNNES PREES.

Kemmis dan Mc. Taggart, 2017. Panduan Menulis Penelitian Tindakan Kelas & Karya Tulis Ilmiah Untuk Guru, Yogyakarta: ARASKA.

Muhammad Fathurrohman. 2015. Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Paizaludin dan Ermalinda. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Risdwiyanto, A. & Kurniyati, Y. (2015). Strategi Pemasaran Perguruan Tinggi Swasta di Kabupaten Sleman Yogyakarta Berbasis Rangsangan Pemasaran. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i1.142.

Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran. Depok: Raja Grafimdo Persada Sentosa, I Made Priadi. 2021. Penerapan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Dalam Pembelajaran Iringan Tari Rejang Pakuluh Di Sanggar Tirta Segara Manik, Kabupaten Tabanan. Skripsi. Institut Seni Indonesia Denpasar

Sanjaya, Wina. 2016. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Saputra, Stef Riko. 2011. Pengaruh Penerapan Model Contextual Teaching And Learning

(CTL) dan Kemampuan Membaca Pemahaman Terhadap Hasil Belajar Matematika Soal Cerita Siswa Kelas V SD Kecamatan Wonogiri Tahun Pelajaran 2011/2012. Perpustakaan.uns.a.id.

Shoimin, Aris. (2014. 185) Model Student Teams Achievement Division . Yogyakarta : R-Ruzz Media

Tirta, Ayu. 2023. Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berkreasi Gerak Tari Sederhana Pada Peserta Didik Kelas X Kecantikan W1 SMK N 3 Denpasar. Penelitian Tindakan Kelas Universitas PGRI Mahadewa Indonesia.

Wangge, Sar’Iyyah. 2022. Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Gambar Tarian Gawi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 6 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 1906 – 1913.

Widayati, Ani. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. VI No. 1 Tahun 2008 Hal. 87 – 93

Winantara, I Made. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division Untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Gender Wayang Pada Ekstra Kurikuler Di SMP Negeri 1 Mengwi Kabupaten Badung”. Skripsi. Institut Seni Indonesia Denpasar.

Wulandari, Innayah. 2022. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) dalam Pembelajaran MI Jurnal Papeda: Vol 4, No1, Januari 2022.

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

I Ketut Muada, I Putu Rispa Aditya Mardana, & I Gusti Ayu Putu Astini. (2024). Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Dalam Berkreasi Tari Sederhana. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 327–336. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.371

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.