Pengaruh Model TPS Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Materi Teks Tanggapan Kelas IX SMP Negeri 2 Percut Sei Tuan

Authors

  • Rezki Antonio F. Ginting Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.728

Keywords:

TPS, Speaking Ability, Expository

Abstract

This study was motivated by the following problems, students' speaking ability is still low, students' confidence to speak in front of the class is still low, lack of vocabulary mastery in students. The sample was taken randomly, namely class IX-2 totaling 30 students as the experimental class and class IX-1 totaling 30 students as the control class. The method used was experimental method. The instrument used was a test. Hypothesis testing was done using the “t” test. The results showed that using the TPS model can improve students' speaking ability. This is evident from the average value obtained by students, namely 13% in the very good category, 60% in the good category, 27% in the sufficient category, 0% in the poor category, and 0% in the very poor category

References

Andi Sulistio, S.S, M. P. I., & Dr. Nik Haryanti, M. P. I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif.

Anita Lie.2005. Cooperatif Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia

A.Rukmini. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(3), 10–27.

Faizah, U. (2011). Pengantar Keterampilan Berbicara Berbasis Cooperative Learning Think Pair Share Teori dan Praktik. Media Perkasa.

Frensivitasari, A., Ariesta, R., & Kurniawan, R. (2020). Kemampuan Menulis Teks Tanggapan Berdasarkan Film Pendek Siswa Kelas Ix Smp Negeri 13 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3), 276–283. https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.12999

Hartati, S. (2022). Penggunaan Think Pair Share Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dalam Kegiatan Debat Siswa Kelas IX.A SMPN 15 Kota Bengkulu. 10(02), 43–56.

Nurohmah, P., Dindin, M. Z. M., & Inggriyani, F. (2023). PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK KELAS IV DI SEKOLAH DASAR. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1711-1721.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Rahayu, I. D. (2022). Penerapan Aplikasi Capcut Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Kelas IX-A SMP Negeri 2 Gudo. 03(02), 44–50.

Setyonegoro, A., Akhyaruddin, & Yusra, H. (2020). Bahan Ajar Keterampilan Berbicara. Komunitas Gemulun Indonesia.

Safitri, D. E. H. P. (2023). Peranan Metode Karyawisata Dalam Keterampilan Berbicara Pada Anak Usia 4-5 Tahun. 3(1), 1–7.

Simarmata, M. Y., Yatty, M. P., & Fadhillah, N. S. (2022). VOX EDUKASI : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan ANALISIS KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SMP NEGERI 1 KUALA MANDOR B. 13(April), 47–59.

Sipayung, E. H. (n.d.). Implikasi Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Peserta Didik Kelas VII-1 SMP Negeri 4 Gorontalo.

Suhendar, P. S. (2004). Bahasa Indonesia Pengajaran dan Ujian Keterampilan Menyimak dan Keterampilan Berbicara. Pionir Jaya.

Sukma, H. H., & Saifudin, M. F. (2021). Keterampilan Menyimak dan Berbicara: Teori dan Praktik. K-Media.

Suyatno. (2009). Pembelajaran Inovatif. Masmedia Buana Pustaka.

Tarigan., H. G. (1985). Berbicara: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Penerbit Angkasa.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Wijaya, H. (2021). Pembelajaran Think Pair Share Berbasis Pendidikan Karakter (2021st ed., Issue 3). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Yastuti, H., Umar, R., M, A. Y. Y., Arisa, A., & Rahmi, N. (2022). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps). Cakrawala Indonesia, 7(1), 15–24. https://doi.org/10.55678/jci.v7i1.64

Published

2024-06-12

How to Cite

Rezki Antonio F. Ginting. (2024). Pengaruh Model TPS Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Materi Teks Tanggapan Kelas IX SMP Negeri 2 Percut Sei Tuan. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(3), 08–15. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.728

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.