Peran dan Tantangan Guru dalam Pendidikan Inklusi

Authors

  • Ruth Agustaria Universitas Negeri Medan
  • Yunita Lingga Universitas Negeri Medan
  • Amelia Magdalena Sitorus Universitas Negeri Medan
  • Samuel Hotasi Silalahi Universitas Negeri Medan
  • Rahmilawati Ritonga Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1956

Keywords:

Challenge, Inklusive, Role

Abstract

Inclusive education is an approach that emphasizes the importance of providing educational services for all children, including children with special needs (ABK), in a regular school environment. This concept is based on the philosophy that all students, regardless of physical, intellectual, social, or emotional differences, have the right to receive quality education. This study uses a literature review method by analyzing various sources to explore the role of teachers, challenges, and implementation of inclusive education in Indonesia. The results of the study indicate that teachers have a central role as facilitators, collaborators, motivators, and developers of adaptive curriculum. However, in practice, there are various challenges, such as lack of training, limited facilities, an inflexible curriculum, and social stigma against ABK. Therefore, it is necessary to strengthen teacher competence, increase policy support, and synergy between schools, families, and communities in realizing inclusive, fair, and quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fahrezi, R. M. (2024). Peran guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan inklusi. Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya, Jakarta, Indonesia, 1(1), 1–7.

Fitriatun, E., & Nopita. (2012). Sikap guru terhadap pendidikan inklusif. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan, 70, 131–138.

Hartadi, D. R., Dewantoro, D. A., & Junaidi, A. R. (2019). Kesiapan sekolah dalam melaksanakan pendidikan inklusif untuk anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 5(2), 90.

Kustiawan, U. (2017). Implementasi pendidikan inklusif dalam perspektif guru dan kepala sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2(1), 1–10.

Ramadhana, R. N. (2020). Tantangan pendidikan inklusi dalam mendidik anak berkebutuhan khusus. (Artikel ilmiah tidak terbitkan; jika tersedia jurnalnya, mohon lengkapi).

Sari, R. T., Yani, D., Adawiyah, S., Oktaviani, S. A., Isnaini, P. N., & Prihantini, P. (2023). Peran guru dalam suksesnya implementasi kebijakan pendidikan inklusif di sekolah dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2241–2251.

Satwika, Y. W., Khoirunnisa, R. N., Laksmiwati, H., & Jannah, M. (2019). Efektivitas pelatihan identifikasi anak berkebutuhan khusus pada guru sekolah inklusi. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian dan Pemikiran Psikologi), 13(2), 109–121.

Setiawati, A., & Prasetyo, Y. (2021). Strategi sekolah dalam mengembangkan pendidikan inklusi di tingkat dasar. Jurnal Pendidikan Khusus, 7(1), 43–52.

Sudrajat, A., & Nursalim, M. (2022). Kesiapan guru dalam pelaksanaan pendidikan inklusif: Studi kasus di sekolah dasar inklusi. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 9(2), 112–120.

Sugiharti, H., & Mulyadi, A. (2023). Peran serta orang tua dalam mendukung pembelajaran inklusif anak berkebutuhan khusus. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 11(1), 66–74.

Susilahati, M. S. (2023). Pendidikan inklusif. Uwais Inspirasi Indonesia.

Ummah, R., Safara, N. S. T., Kurnilasari, A. R. U., Dimas’udah, H. R., & Sukma, V. A. M. (2023). Tantangan atau hambatan dalam menerapkan pendidikan inklusi. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 111–118.

Velianantha, D., Baharuddin, R., Rafiah, A., & Salmia, S. (2024). Peran dan tantangan pendidik dalam mewujudkan pembelajaran inklusif. JURNAL SARAWETA, 2(2), 132–141.

Wahyuni, E., & Lestari, S. (2021). Pengembangan kurikulum adaptif dalam pendidikan inklusi. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 8(3), 201–210.

Yunita, L., & Anggraini, S. (2022). Kompetensi guru dalam pendidikan inklusif di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(1), 78–85.

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Ruth Agustaria, Yunita Lingga, Amelia Magdalena Sitorus, Samuel Hotasi Silalahi, & Rahmilawati Ritonga. (2025). Peran dan Tantangan Guru dalam Pendidikan Inklusi. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(4), 180–188. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1956