Persepsi Mahasiswa Ilmu Ekonomi dan Keuangan Islam Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab

Authors

  • Syammaz Az Zayadarach Yusra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mohamad Sirojul Fikri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Najwa Huzaifah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Insani Najwa Qotrunnida Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i1.321

Keywords:

perceptions, student, learning, Arabic language

Abstract

Student perceptions are an important part of determining learning design, learning methods, and so on. The purpose of this research is to examine students' perceptions of Arabic language learning. The study was carried out descriptively using quantitative descriptive research methods. Survey techniques were chosen to obtain data from this research. The population was taken using a voluntary sampling technique consisting of students from the Islamic Economics and Finance study program at the Indonesian Education University who had taken or were currently taking Arabic language courses. The data obtained was analyzed using a descriptive statistical approach. Analysis using this approach was carried out to determine the frequency of respondents' answers and their percentages. The research results show that students' perceptions of Arabic language learning are relatively good. However, Arabic is considered a difficult subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, I. (2021). Pengaruh pengajaran kolaboratif dan sikap pensyarah terhadap motivasi pelajar di dalam pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(3), 428-443.

Abdullah, N., Samsudin, S., Rahman, L. A., Arifin, A. N. Z., & Hambali, M. A. (2023). Persepsi Pelajar Pengajian Bahasa Arab Terhadap Pembelajaran dan Pengajaran Balaghah Menggunakan Pendekatan Teknologi: The Perception of Arabic Language Studies Students on Learning and Teaching Arabic Rhetorical Sciences Using Technology Approach. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi, 75-90.

Ahmad, M., Akzam, I., & Yunita, Y. (2019). Pengaruh Program Kelas Bahasa Arab pada Lembaga CELAD terhadap Penguasaan Mufrodat (Kosa Kata) Mahasiswa. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 16(1), 58-77.

Arifin, A., & Mulyani, S. (2021). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Kamus Digital Bahasa Arab Di Era Society 5.0. An Nabighoh, 23(2), 235-250.

Asbulah, L. H., Aladdin, A., Lubis, M. A., & Sahrim, M. A. (2019). Strategi Pembelajaran Kolokasi Bahasa Arab dalam Kalangan Pelajar Universiti Awam Malaysia. Gema Online Journal Of Language Studies.

Azizan, K. F. B. K., Shaharuddin, H. N. B., Rosnan, F. N. R. B., & Ismail, W. (2019). Pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar tahfiz wal qiraat. e-BANGI, 16, 1-15.

Desrani, A., Febriani, S. R., & Ilhami, R. (2022). Persepsi Mahasiswa Dalam Penggunaan Teknologi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pertemuan Tatap Muka Terbatas Di Masa Pandemi COVID-19. Alibbaa': Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1-19.

Emiliasari, R. N., & Kosmajadi, E. (2019). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran bahasa Inggris. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 1(1), 35-42.

Firdausia, A., Asrori, I., & Ahsanuddin, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Offline pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Malang. Al-Musannif, 2(2), 89-100.

Jailani, M. (2022). Pembelajaran bahasa arab berbasis kurikulum merdeka di Pondok Pesantren. Jurnal praktik baik pembelajaran sekolah dan pesantren, 1(01), 7-14.

Makrifah, N. (2020). Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam, 11(1), 16-30.

Meiliyati, R. (2022). Persepsi Mahasiswa Ekonomi Syariah terhadap Pembelajaran Bahasa Arab di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 3(1), 36-51.

Mufidah, N., & Rohima, I. I. (2020). Pengajaran kosakata untuk mahasiswa kelas intensif Bahasa Arab. Uniqbu Journal Of Social Sciences (UJSS), 1(1), 13-24.

Muslimah, M. (2021). Persepsi mahasiswa terhadap fenomena dan tantangan dalam pembelajaran bahasa arab di madrasah ibtidaiyah. Sittah: Journal of Primary Education, 2(1), 1-18.

Nasution, F., Husna, N., & Andini, S. A. (2023). PENGARUH MOTIVASI TERHADAP PENGAJARAN INDIVIDU. ENTINAS: Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 394-399.

Norul’Azmi, N. A., & Zakaria, N. S. (2021). Mempraktik Kemahiran Bertutur dalam Bahasa Arab dan Khidmat Sosial Melalui Pembelajaran Berasaskan Projek: Practicing Arabic Speaking Skills and Community Service Through Project-Based Learning. ATTARBAWIY: Malaysian Online Journal of Education, 5(1), 77-90.

Pratama, N., Tampubolon, M. S., & Khanafi, K. (2022). Problematika Pembelajaran Mahasiswa Lulusan Sekolah Umum pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab di Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2 November), 117-124.

Sapri, S., Nasution, A. M., Siregar, D. C., Shakila, F. A., Fadilaturrizqi, M., Alia, R., ... & Siregar, T. H. (2024). Persepsi Generasi Z Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab di MI. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(1), 42-50.

Sholeha, F. Z., & Al Baqi, S. (2022). Kecemasan Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. MAHIRA: Journal of Arabic Studies, 2(1), 1-12.

Sholihatin, L. (2020). Pengembangan media pembelajaran bahasa arab berbasis aplikasi plotagon pada siswa ma nu petung panceng gresik. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 320-326.

Sutisna, P. P. C. D. (2022). Persepsi Mahasiswa Tentang Lagu “Man Ana” dan Keputusan Belajar Bahasa Arab. Al-Tadabbur, 8(1), 81-89.

Zakiah, N. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Islamiyah Kotabumi Lampung Utara. Indonesian Journal of Instructional Technology, 52-66.

Downloads

Published

2024-01-10

How to Cite

Syammaz Az Zayadarach Yusra, Mohamad Sirojul Fikri, Najwa Huzaifah, & Insani Najwa Qotrunnida. (2024). Persepsi Mahasiswa Ilmu Ekonomi dan Keuangan Islam Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(1), 255–264. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i1.321

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.