Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas IV B SDN Pakis 1 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1063Keywords:
Problem-Based Learning (PBL), Pancasila Education outcomes, Classroom Action Research, Student Learning Improvement, Critical Thinking DevelopmentAbstract
This study is an action research aimed at improving the learning outcomes of Pancasila Education on the topic of Appreciating Differences in Community Identity for Grade IV B students at SDN Pakis 01 Surabaya, which comprises 24 students. The research employs data collection methods such as observation, testing, and documentation. The instructional approach utilized is Problem-Based Learning (PBL). Findings indicate that the Problem-Based Learning model significantly improves students' Pancasila Education performance. Specifically, pre-cycle results showed a completion rate of 27%, which increased to 46% in Cycle I, and further rose to 81% in Cycle II. The implementation of Problem-Based Learning has successfully met the target goals, effectively boosting the Pancasila Education outcomes for Grade IV B students at SDN Pakis 1 Surabaya for the 2023/2024 academic year. The Problem-Based Learning model is characterized by fostering critical thinking skills among students, thereby facilitating the teaching process.
Downloads
References
Andriansyah, Ifana. 2023. Penerapan Model Project-Based Learning Berbantuan E-Modul pada Materi Pemrograman Web untuk Meningkatkan Logical Thinking Siswa. 3(2), 24-26
Anisa, Virgia. 2020. Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kartu Gambar Ilustrasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Imliah Pendidikan Wasis. 2(1). 2-3
Arikunto, dkk. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Ariyani, O. W., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembeilajaran Problem Based Learning dan Problem Solving terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Daasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1150.
Aqib, Zainal dkk. 2014. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.
Cahyaningsih, Ratna Dila. 2023. Penerapan Problem Based Learning Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP. 9(1), 5984
Hamdani. 2020. Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 7(2), 197–206.
Kemendikbudristek. 2022. Panduan Penilaian untuk Sekolah Dasar (SD). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Marmita, Listya. 2021. Meningkatkan Minat Baca, Kemampuan Memahami Bacaan, Dan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Sustained Silent Reading (SSR) Dan Reading Response. Computing and Education Technology Journal (CETJ). 1(2), 128-130
Putri, Prilla Anggia. 2023. Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatka nhasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 1B SD Sawah Besar 01 Semarang. Jurnal Pendidikan. 468-469
Riswari, L. A., & Ermawati, D. 2020. Pengaruh Problem Based Learning Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Mateimatika. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Supiandi, M. I., & Julung, H. 2016. Pengaruh model problem based learning (PBL)terhadap kemampuan memecahkan masalah dan hasil belajar kognitif siswa biologi SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 60–64.
Sari, Novita Kumala. 2023. Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Simbol Simbol Pancasila Pada Peserta Didik Kelas I San Junrejo 2 Batu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 9(1). 1597-1598
Undang-Undang Republik Indonesia 20 Tahun 2003 Tenitang Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 1.
Yanti, Ni Wayan. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Jurnal Pendidikan. 5(1), 55-57
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.