Peran Pendidikan dan Lingkungan dalam Mempersiapkan Kemandirian Karir Remaja

Authors

  • Susidah Ernawati Universitas Sriwijaya
  • Hardiyawansyah Hardiyawansyah Universitas Sriwijaya
  • Mgs Hasrul Haris Universitas Sriwijaya
  • Sani Safitri Universitas Sriwijaya
  • Syarifuddin Syarifuddin Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1722

Keywords:

Career Independence, Education, Environment, Work Readiness, Youth

Abstract

Adolescent career independence is a crucial aspect in facing the increasingly competitive world of work. This article discusses the role of education and environment in shaping adolescent career independence. Education, both formal and non-formal, provides the foundation of skills and knowledge needed to enter the world of work. On the other hand, the environment, including family, peers, and social communities, plays a role in shaping adolescents' mindsets, values, and motivations in planning their future. This study uses a qualitative approach with a literature study to explore the factors that influence adolescent career independence. The results show that quality education, effective career guidance, and positive environmental support contribute greatly to increasing adolescent readiness to make career decisions independently. In conclusion, collaboration between education, family, and society is key to building a young generation that is independent and ready to face the challenges of the world of work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almayendo, D. (2022). Peran orang tua dalam perencanaan karir remaja di Korong Padang Bukit Nagari Lubuk Pandan Kabupaten Padang Pariaman (Skripsi).

Angelina, P., Kasman, R., & Dewi, R. S. (2020). Model bimbingan dan konseling karier untuk mengatasi pengangguran di Kota Bogor. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 178–192. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3442

Arjanggi, R. (2017). Identifikasi permasalahan pengambilan keputusan karir remaja. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 22(2), 28–35. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol22.iss2.art3

Atute, I. (2018). Meningkatkan kemandirian dalam aktivitas belajar melalui layanan informasi pada siswa di SMP Negeri 1 Ponelo Kepulauan. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 283–291. https://doi.org/10.37905/aksara.4.3.283-292.2018

Damayanti, I., Karamoy, Y. K., & Wahyuni, W. (2021). Upaya meningkatkan kemandirian pengambilan keputusan karir melalui layanan bimbingan karir. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 4(2), 73–78.

Fadillah Nuraini. (2022). Layanan bimbingan karir: Strategi penguatan perencanaan karir bagi siswa. Assertive: Islamic Counseling Journal, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.24090/j.assertive.v1i1.7021

Faruq, F., Aziz, M. F., Sukmakarti, L. D., Rahmawati, S., & Purwandari, E. (2022). Pelatihan karir sebagai upaya meningkatkan pengambilan keputusan karir siswa. Reswara: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 795–805. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i2.2008

Harahap, E. (2023). Peran lingkungan sosial masyarakat dalam pembentukan karakter belajar peserta didik di MIN 2 Padangsidimpuan. Dirasatul Ibtidaiyah, 3(1), 44–55. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i1.8404

Hidayati, N., Maloti, M., Kentingan, A., Ir, J., No, S., Jebres, K., & Surakarta, K. (2025). Bimbingan karir dalam perencanaan karir remaja akhir pemahaman yang lebih baik tentang pilihan karir mereka dan lebih percaya diri dalam berbagai tahap dalam perencanaan karir.

Izzani, T. A., Octaria, S., & Linda. (2024). Perkembangan masa remaja. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan dan Humaniora, 3(2), 259–273. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1578

Kasan, I. A. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi perencanaan karir di kelas X SMA Negeri 1 Tilamuta. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 83–89. https://doi.org/10.24903/pm.v7i2.1111

Khunafah, Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh kemandirian belajar, lingkungan belajar, dan metode pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa SDN di Desa Bangeran Kecamatan Dukun Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 111–125. https://doi.org/10.36835/jipi.v23i02.4157

Lisani, A. F., Saraswati, S., & Nusantoro, E. (2020). Hubungan antara kemandirian dengan kematangan karir pada siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 6(3), 60–66. https://doi.org/10.15294/ijgc.v9i2.34415

Lubis, R., Nabila, P., Nasution, N., Lathifah, A. Z., Hasraful, & Fadillah, A. (2024). Evolusi remaja usia 17–19 tahun: Analisis pertumbuhan dan perkembangannya. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 7899–7907. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.29960

Rizky Fadilla, A., & Wulandari, P. A. (2023). Literature review analisis data kualitatif: Tahap pengumpulan data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.

Rosdiana, L. S., Gusti, R., Wangi, A., Febyanti, R., & Firmansyah, H. (2022). Analisis pengaruh bimbingan karir terhadap siswa SMK: Studi kepustakaan. Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(1), 35–42.

Rubiyanti, Y., Agustiani, H., & Jatnika, R. (2023). Eksplorasi dan edukasi pentingnya orientasi masa depan remaja di kaki Gunung Haruman, Kecamatan Cimaung Kabupaten Bandung. Sinar Sang Surya: Jurnal Pusat Pengabdian kepada Masyarakat, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.24127/sss.v7i1.2539

Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian kualitatif. Journal of Social Science Research, 3(2), 1–15.

Sinambela, A. P., Soesanto, E., & Hartanto, D. (2025). Pengaruh interaksi sosial di lingkungan terhadap pembentukan identitas diri pada remaja. Studi, 2(1), 122–132. https://doi.org/10.62383/studi.v2i1.117

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan konseling keluarga: Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap penanaman nilai-nilai karakter pada anak. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35–50. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Yusuf, R., Hendawati, H., & Wibowo, L. A. (2020). Pengaruh konten pemasaran Shopee terhadap pembelian pelanggan. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 506–515. https://doi.org/10.38035/JMPIS

Zakaria, Sukomardojo, T., Sugiyem, Razali, G., & Iskandar. (2023). Menyiapkan siswa untuk karir masa depan melalui pendidikan berbasis teknologi: Meninjau peran penting kecerdasan buatan. Journal on Education, 5(4), 14141–14155. http://jonedu.org/index.php/joe

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Susidah Ernawati, Hardiyawansyah Hardiyawansyah, Mgs Hasrul Haris, Sani Safitri, & Syarifuddin Syarifuddin. (2025). Peran Pendidikan dan Lingkungan dalam Mempersiapkan Kemandirian Karir Remaja. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 321–328. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1722

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.