Pengaruh Media Flashcard Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri

Authors

  • Abdul Rifai Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Amal Akbar Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Akbar Avicenna Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i1.1396

Keywords:

Learning Media, Flash Card, Reading Skills

Abstract

The main problem in this study is the influence of flash card media on the results of reading skills of grade 1 students of UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri. This study aims to describe the Influence of Flash Card Media on Beginning Reading Skills for the Indonesian Language Subject for Grade 1 UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri. This type of research is quantitative research that uses experimental research (pre-experimental design) with a one-group pretest-posttest design. The population in this study were all grade 1 students of UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri with a sample size of 31 students. The research instruments used in collecting data were tests (pretest-posttest) and observation sheets. The data analysis technique used in this study used descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis with the t-test. The results of the study prove that there is an influence of reading skills with flash card media on grade 1 students of UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvita, A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan keterampilan menulis permulaan pada siswa kelas I mata pelajaran Bahasa Inggris di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1686

Avicenna, A. (2023). Kesulitan belajar mahasiswa dan upaya mengatasinya pada program studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Muhammadiyah Makassar. Jurnal Basataka (JBT), 6(1), 75–90.

Hasan, H. (2022). Penerapan metode field trip dalam menulis puisi siswa kelas X. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1), 27–33.

Islamiyah, N., Tolla, A., & Akbar, A. (2023). Penerapan metode kolaborasi dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas VII sekolah menengah pertama. Jurnal Konsepsi, 11(4), 464–472.

Lutmila, T. (2015). Peningkatan kemampuan membaca pemahaman melalui pendekatan saintifik pada siswa kelas V SD Negeri Pondok Labu 12 Pagi Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah PGSD, 8(2).

Ningsih, B. W., Istiningsih, S., & Jiwandono, I. S. (2019). Pengaruh penggunaan media flash card terhadap keterampilan membaca muatan materi Bahasa Indonesia. Journal of Classroom Action Research, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i3.1924

Rahmadani, D., Pasiri, H. Y., & Avicenna, A. (2024). Strategi reading aloud dalam menumbuhkan minat membaca peserta didik kelas III UPT SD Negeri 5 Turatea. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 1(3), 308–314.

Sarkiah. (2014). Upaya meningkatkan keterampilan membaca permulaan melalui media kartu di kelas 1 Madrasah Ibtidaiyah Alkairaat Uemalingku Kecamatan Ampana Kota. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(4).

Wahyuni, S. (2020). Penerapan media flash card untuk meningkatkan hasil belajar tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734

Downloads

Published

2025-01-13

How to Cite

Abdul Rifai, Amal Akbar, & Akbar Avicenna. (2025). Pengaruh Media Flashcard Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 UPTD SDN 214 Inpres Bawalangiri. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 179–187. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i1.1396

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.