Membangun Generasi Berintegritas melalui Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional

Authors

  • Cut Kumala Sari Universitas Samudra
  • Tria Nur Maulida Universitas Samudra
  • Yeliani Marlina Situmorang Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1675

Keywords:

character education, integrity, national curriculum, character building, moral values

Abstract

This article examines the implementation of characterieducationiin Indonesia's national curriculum asian effortito build a generation with high integrity. This literature-based research analyzes various character education models that have been implemented in the national curriculum and identifies challenges and opportunities in their implementation. The results show that character education holistically integrated into the curriculum hasia significantiimpaction developing attitudesiandibehaviors of integrity among students. Supporting factors for successful character education include teacher modeling, conducive schoolenvironments, family support, and community collaboration. The main challenges lie in the consistency of implementation, educator capacity, and evaluation of character value achievements. This article recommends strengthening project-based and experiential learning approaches, developing educator capacity, and comprehensive evaluation models to optimize the process of character formation with integrity in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. (2014). Perspektif Umum Tentang Pendidikan Karakter : Membangun Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Nilai. UPI PRESS.

Ali, A. M. (2018). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasinya. Kencana.

Aprilia, E., Hidayatullah, I., & dkk. (2024). Prktek Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Religius. CV. Bayfa Cendekia Indonesia.

Aviatin, R., Robandi, B., & Komalasari, Y. (2023). Keteladanan Guru dalam Mendidik Peserta Didik. Pendidikan Indonesia, 21(1), 259–264. https://journal.penerbitjurnal.com/index.php/educational/article/view/35%0Ahttps://journal.penerbitjurnal.com/index.php/educational/article/download/35/28

Choli, I. (2020). Problematika Pendidikan Karakter Pendidikan Tinggi. Tahdzib Akhlak, 1(5), 59.

Hendarman, H., Saryono, D., Supriyono, S., Kamdi, W., Kartadinata, S., & Latifah, E. (2018). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Jamaludin, J., Alanur S, S. N. A. S., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2553

Lathif, M. A., & Suprapto, N. (2023). Analisis Persiapan Guru dalam Mempersiapkan Kegiatan P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) pada Implementasi Kurikulum Merdeka. JUPE2: Jurnal Pendidikan & Pengajaran, 1(2), 271–279. https://stikesbanyuwangi.ac.id/jurnal/index.php/JUPE2/article/view/169

Lickona, T. (2019). Pendidkan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Nusa Media.

Mizani, Z. M. (2021). Relevansi Konsep Pendidikan Humanis-Religius Abdurrahman MasUd Dengan Penguatan Pendidikan Karakter Dan Keterampilan Peserta Didik Abad 21. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 166. https://doi.org/10.30659/jpai.4.2.166-177

Munir, M., Mubaroq, A., & Mustofa, B. (2025). Pendidikan Karakter Kunci Menuju Sumber Daya Manusia Berdaya Saing di Indonesia Emas 2045 Character Education is the Key to Competitive Human Resources in Golden Indonesia 2045. Journal of Excellence, Humanities and Religiosity, 2, 65–77.

Mustaqim, B. (2011). Pendidikan Karakter Membangun Delapan Karakter Emas Menuju Indonesia Bermartabat. Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Nuraini, A. S., Annisa, H., Rahmayanti, I., Ayuni, L. Q., Makiyyah, N. Z. N., Aprilianti, S. N., & Mulyana, A. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (PJOK) Di Jenjang Sekolah Dasar. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(3), 80–94.

Nurhasanah, N., & Nida, Q. (2020). Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Mengembangkan Nilai Integritas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 78-92

Nurwardani, P., Saksama, H. Y., & Dkk. (2016). Pendidikan Kewarganegaarn untuk Perguruan Tinggi. Dirjen Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi.

Octavia, C., & Oktavia, L. (2024). Optimalisasi Manajemen Peserta Didik untuk Peningkatan Prestasi dan Karakter Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 4(4).

Octaviani, A. A., Furaidah, F., & Untari, S. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Nilai Religius Dalam Program Kegiatan Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1549. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13044

Puspitasari, E. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter di Era Digital: Tantangan dan Strategi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 12-25

Rifai, A. (2021). Membangun Budaya Sekolah Berintegritas: Studi Kasus di SMA Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 121-135.

Risa, N., Listyarini, I., & Kristiawan, R. (2024). ANALISIS PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM KEGIATAN PRAMUKA DI SD NEGERI KARANGREJO 02 KOTA SEMARANG. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(1), 72–86. https://doi.org/10.25130/sc.24.1.6

Sirajuddin, M., & Asbar, A. (2021). Model-Model Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional: Analisis Implementasi dan Efektivitas. Jurnal Inovasi Kurikulum, 18(1), 55-69.

Susilawati, E. (2024). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DAN PEMBANGUNAN KARAKTER : MEMBENTUK WARGA NEGARA YANG BERINTEGRITAS. Jurnal Iblam Law Review, 4(2).

Wiranata, R. S., & Jannana, N. S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Penguatan Karakter Siswa: Studi Kasus pada Sekolah Penggerak. Jurnal Studi Pendidikan, 9(1), 67-82

Zubaedi, Z. (2018). Strategi Taktis Pendidikan Karakter untuk PAUD dan Sekolah. Depok: Rajawali Press.

Downloads

Published

2025-05-13

How to Cite

Cut Kumala Sari, Tria Nur Maulida, & Yeliani Marlina Situmorang. (2025). Membangun Generasi Berintegritas melalui Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 208–217. https://doi.org/10.61132/semantik.v3i2.1675

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.