Peran Guru Dalam Meningkatkan Literasi Budaya Dan Kewargaan Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Linda Cibya Rahmawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.193

Keywords:

The role of teachers, cultural and civic literacy

Abstract

In the industrial era 4.0, literacy is considered an essential need for every human being to meet the needs of daily life. Education plays the first and main role in the progress of the nation and the State of Indonesia, Indonesia is known as an archipelagic country, this makes Indonesia has a diversity of tribes, races and groups that have many cultures. With the current of globalization that continues to grow, the younger generation is less interested in traditions and culture The process of implementing cultural and civic literacy is among them through the process of traditional game activities carried out by students as a form of cultural literacy activities. In order for the implementation of cultural and civic learning to take place effectively and efficiently, teachers and students in schools must take various steps, such as having school policies that affirm the importance of cultural and civic knowledge, which will affect cultural and civic learning.

References

Aisyah, S. (2021). Pengamalan Nilai - Nilai Pancasila Dalam Meningkatkan Literasi Budaya Menyongsong Era Revolusi 4.0 di SMKN 3 Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan,11(01), 4956

Alwi, S. (2001).Manajemen Sumber Daya Manusia, Strategi Keunggulan Kompetitif. BPFE UGM, Yogyakarta

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan literasi sekolah dan literasi numerasi melalui model blended learning pada siswa kelas v sd kota singaraja.

Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269-283.

Fatmayani. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pengintegrasian Keterampilan Abad Ke 21 melalui Supervisi Akademik di SMAN 2 Pinggir Kabupaten Bengkalis. Jurnal Pendidikan Tambusai 6

Febrianti, A. M., & Mariyati, L. I. (2023). Gambaran Kesiapan Anak Masuk Sekolah Dasar pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Kecamatan Jabon. ResearchJet Journal of Analysis and Inventions, 2(3).

Gultom, A. F. (2022). Kerapuhan Evidensi Dalam Civic Literacy. Sophia Dharma: Jurnal Filsafat, Agama Hindu, Dan Masyarakat, 5(1), 118

Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

Misbah, Z., Gulikers, J., Widhiarso, W., & Mulder, M. (2022). Exploring connections between teacher interpersonal behavior, student motivation and competency level in competence-based learning environments. Learning Environments Research, 25(3), 641–661

Oonk, C., Gulikers, J. T. M., den Brok, P. J., Wesselink, R., Beers, P. J., & Mulder, M. (2020). Teachers as brokers: adding a university-society perspective to higher education teacher competence profiles. Higher Education, 80(4), 701–718

Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65-80.

Ridwan, A. (2018). Peran guru agama dalam bimbingan konseling siswa sekolah dasar. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1, March), 1-13.

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran guru dalam mewujudkan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158-7163

Sapriya, D., & Hidayah, Y. (2021). TRANSFORMASI LITERASI KEWARGANEGARAAN MAHASISWA PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH.

Wuwur, E. S. P. O., Yani, D., Saifullah, A., & Hasiholan, N. S. (2023). Analisis Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Kemampuan Literasi Budaya dan Kewargaan Pada Pelajaran PPKn. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 21-28.

Yusuf, R., Sanusi, S., Razali, R., Maimun, M., Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan literasi budaya dan kewargaan siswa SMA se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91-99.

Zulkarnain, D. (2019). Peran Guru Dalam Pelaksanaan Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas X Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Palangka Raya. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(1), 27

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Linda Cibya Rahmawati, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Literasi Budaya Dan Kewargaan Siswa Sekolah Dasar. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 91–99. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.193

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.