Strategi Guru dalam Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini di RA Al-Asrafy Asyaman Swakarsa
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v3i3.1982Keywords:
Teacher Strategy, Independence, Early ChildhoodAbstract
The purpose of this study is to describe what Special Strategies are carried out by teachers in developing the independence of early childhood in group A at Raudhatul Athfal AL-Asrafy Asyaman Swakarsa. And what factors influence the independence of early childhood in group A aged 4-5 years at Raudhatul Athfal AL-Asrafy Asyaman Swakarsa. The type of research used is descriptive qualitative using observation, interview and documentation methods. The data analysis technique uses the concept of Miles and Hubermen, with the steps of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the specific strategies given by teachers in developing the independence of early childhood in group A at Raudhatul Athfal AL-Asrafy Asyaman Swakarsa are 1) Teachers encourage children to carry out their daily activities independently without the help of others, 2) Provide opportunities for children to make their own decisions, 3) provide opportunities for children to play without being accompanied, 4) Give children the opportunity to do something themselves even though they often make mistakes 5) Encourage children to express their feelings and ideas, and 6) Train children to socialize and adapt so that children can learn to face complex social problems. Factors that can influence the independence of early childhood in Raudhatul Athfal AL-Asrafy Asyaman Swakarsa are parenting factors and environmental factors.
Downloads
References
Andi Kusumastuti. (2019). Metode penelitian kualitatif (S. E. Fitratun Annisya, Ed.). Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo.
Asfuri, A. (2020). Implementasi pembelajaran door to door pada perkembangan psikologi belajar anak di TKIT Raudlotul Mu’minin. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology, 2(1).
Aswanyah, I. (2020). Pengaruh bimbingan sosial terhadap kemandirian. Jurnal Visionary Prodi AP Undikma.
Darmayanti, E. (2023). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap kemandirian anak usia 5–6 tahun di TK Kemantren Gedongtengen Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Anak, 106–114.
Daviq, C. (2019). Analisis kemandirian anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).
Desi Ranita Sari. (2019). Peran orang tua pada kemandirian anak usia dini. Jurnal Pendidikan: Early Childhood, 8–9.
Fitriana, A. A. (2021). Pengaruh media sosial TikTok terhadap kecerdasan kinestetik anak usia dini. JCE (Journal of Childhood Education), 148.
Fitriani, D. N. (2023). Upaya guru dalam mengoptimalkan kemandirian anak usia 5–6 tahun di RA Al-Izzah Kota Serang. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 36.
Hidayati, S. (n.d.). Strategi pembelajaran anak usia dini. CV. Kanaka Media.
Ifnaldi. (2021). Etika dan profesi keguruan. Penerbit Andha Grafika.
Ilvina. (2021). Upaya guru mengembangkan kemandirian anak usia dini di TK Karunia Ceria Sukabumi (Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).
Indonesia, R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, 15.
Lailah, N., & Awaru, O. T. (2019). Strategi guru dalam pembentukan karakter siswa di SMA Negeri 1 Bissappu Kabupaten Bantaeng. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi FIS UNM, 104.
Lamatenggo, N. (2020). Strategi pembelajaran. Paradigma Penelitian Universitas Negeri Gorontalo, 22.
Lestari, T. (2023). Peran guru dalam mengembangkan motorik halus anak usia dini di TK Aba Sidoharjo Klaten (Skripsi).
Musbikin, I. (2021). Penguatan karakter kemandirian, tanggung jawab dan cinta tanah air. Nusa Media.
Ningrum, N. R. P. (2020). Tingkat kemandirian anak usia dini ditinjau dari pola asuh orang tua di TK Dharma Wanita 1 Mabung Baron Nganjuk. Jurnal Berkala Epidemiologi, 5(1), 90–96.
Nuraeni. (2020). Strategi pembelajaran untuk anak usia dini. Jurnal Prisma Sains, 149–150.
Observasi pribadi. (2024). Observasi No.1–No.6 tentang perilaku kemandirian anak usia dini.
Pane, K. N. (2020). Perkembangan kemampuan dasar anak usia dini. Perdana Publishing.
Rambe, S. (2023). Tafsir ayat Al-Qur’an tentang tanggung jawab orang tua dalam mendidik anak. Jurnal Kajian Nilai-Nilai Keislaman, 207–210.
Ratnaningtyas, E. M. (2023). Metode penelitian kualitatif (N. Saputra, Ed.). Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Rizkyani, F., Adriany, V., & Syaodih, E. (2020). Kemandirian anak usia dini menurut pandangan guru dan orang tua. Edukid, 16(2), 123–124.
Safitri, R. A. (2022). Meningkatkan kreativitas anak usia dini melalui metode pembelajaran loose part. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 65.
Sahir, S. H. (2022). Metodologi penelitian. KBM Indonesia.
Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 6(1), 36.
Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2019). Peran orang tua pada kemandirian anak usia dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 8–9.
Sari, S. Y. (n.d.). Pendidikan anak usia dini menurut konsepsi Islam (Kajian teoritis Al-Qur’an Surat Luqman Ayat 12–15) (Skripsi).
Setiyawati. (2020). Model pendidikan keluarga dalam pengembangan karakter kemandirian anak usia dini. Jurusan Pendidikan Luar Sekolah FIP UNP.
Sugiyono. (2020). Metode penelitian kualitatif kuantitatif. Alfabeta.
Tohari, B., & Rahman, A. (2024). Konstruktivisme Lev S. Vygotsky dan Jerome Bruner: Model pembelajaran aktif dalam pengembangan kemampuan kognitif anak. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia.
Wawancara dengan L. Septiarini, kepala RA Al-Asrafy Asyaman Swakarsa. (2024, Maret 16, pukul 15.59 WIT).
Wawancara dengan orang tua murid kelompok A usia 4–5 tahun. (2024, Juli 7).
Wawancara dengan R. Apriana, orang tua murid. (2024, Juni 12).
Wawancara dengan R. Rumidah, guru kelompok A usia 4–5 tahun di RA Al-Asrafy Asyaman Swakarsa. (2024, Juni 5).
Wawancara dengan Y. Yunita, guru kelompok A usia 4–5 tahun di RA Al-Asrafy Asyaman Swakarsa. (2024, Juni 7).
Yolanda, E. (2023). Peran guru dalam menanamkan kemandirian anak usia dini di RA Khoiru Ummah (Skripsi, IAIN Cukup).
Zahrotunnisa, R. (n.d.). Strategi guru dalam melatih kemandirian anak usia dini kelompok B2 usia 5–6 tahun di TK Al-Hidayah Bakung Udanawu Blitar (Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Zulkhaidir, & Mubarok, Z. (2021). Hakikat pendidikan karakter kemandirian bagi anak usia dini menurut perspektif Islam. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 133.
Zunaedi, R. (2022). Hubungan pola bermain dengan kemandirian anak usia prasekolah, 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.