Pelaksanaan Metode Uswah Hasanah pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak

Authors

  • Izzi Fekrat UIN Imam Bonjol Padang
  • Martin Kustati UIN Imam Bonjol Padang
  • Rezki Amelia UIN Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.760

Keywords:

Uswah Hasanah, Aqidah Akhlak, Subject

Abstract

This article aims to look at the phenomenon of educators in the use of learning methods, because educators are one of the final factors in the success or failure of learning carried out in schools, so by using a variety of teaching methods students are expected to achieve maximum learning achievement. One of the learning methods that can be applied in Akidah Akhlak learning is the Uswah Hasanah method. This method as a method is used to realize educational goals by giving good exemplary examples to students to be in line with the values of the Qur'an and Sunnah. The purpose of this research is to explain the planning, implementation, evaluation, and supporting and inhibiting factors. The type of research is descriptive qualitative field research. Descriptive type is a research intended to collect information about the status of an existing symptom, namely the state of the symptom according to what it is at the time the research is conducted. The results showed that the planning of the Uswah Hasanah method in Akidah Akhlak had been made by educators and had been applied in the learning process. The planning is in the form of a teaching module. The implementation has been carried out in accordance with the planning made in the teaching module, although the implementation is not in accordance with the actual theory and not all steps of using the method are carried out by Akidah Akhlak educators. Evaluation of the implementation of this method is carried out continuously during learning.

References

Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan potensi diri peserta didik melalui proses pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i1.926

Anshori, M. (2020). Implementasi pendidikan influentif terhadap anak dalam perspektif Al-Qur’an. 3.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Jurnal IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Ariani, F. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan guru pendidikan agama Islam melalui supervisi akademik. 7(3).

Arifudin, Moh., Sholeha, F. Z., & Umami, L. F. (2021). Planning (perencanaan) dalam manajemen pendidikan Islam. Ma’alim: Jurnal Pendidikan Islam, 2(02). https://doi.org/10.21154/maalim.v2i2.3720

Arwen, D. (2021). Pentingnya peran orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(2), 564–576. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i2.3084

Fachmi, T. (2020). Keteladanan orang tua dalam Islam. 07.

Fathonah, B. I., & Ayuni, R. (t.t.). Analisis peran kepala sekolah SDN 22 Kepahiang dalam meningkatkan mutu pendidikan pada tahun ajaran 2019 – 2020.

Fauzi, I. (t.t.). Dinamika kekerasan antara guru dan siswa studi fenomenologi tentang resistensi antara perlindungan guru dan perlindungan anak.

Fitriasari, R., Afriani, G., & Suryani, P. (2022). Metode keteladan melalui sifat-sifat Nabi Muhammad SAW tentang pendidikan anak dalam buku Mudahnya Mendidik Anak Ala Rasul karya Rizem Aizid. 3(2).

Hakiky, N., Nurjanah, S., & Fauziati, E. (2023). Kurikulum Merdeka dalam perspektif filsafat konstruktivisme. TSAQOFAH, 3(2), 194–202. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v3i2.887

Hamid, A. (t.t.). Penerapan metode keteladanan sebagai strategi pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama Islam.

Hariandi, A., & Irawan, Y. (2016). Peran guru dalam penanaman nilai karakter religius di lingkungan sekolah pada siswa sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(1), 176–189. https://doi.org/10.22437/gentala.v1i1.7097

Hermansyah, U. (2019). Implementasi metode keteladanan untuk penanaman akhlak peserta didik di Mts Kalipucang Pangandaran. Jurnal Pendidikan Islam, 1.

Hidayat, S., Wulandari, R., & Matondang, S. (t.t.). Analisis materi pembelajaran aqidah dalam penguatan aqidah anak pada anak usia SD.

Ihsan, M., & Mahrus, E. (2023). Konten materi aqidah karya Haji Muhammad Saleh pada mata pelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Tsanawiyah (Telaah kitab Syarah Aqidatul Al-Awam). Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 1632–1640. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i3.388

Magdalena, I., Ismawati, A., & Amelia, S. A. (2021). Penggunaan evaluasi non-tes dan kesulitannya di SDN Gempol Sari. 3.

Mais, I., Nawir, M., & Qurasiy, H. (2021). Pembentukan karakter berbasis keteladanan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1510. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8296

Malfi, F. (2023). Nilai-nilai karakter pada didikan shubuh di Taman Pendidikan Qur’an Kota Padang.

Marenden, V., Tambunan, W., & Limbong, M. (t.t.). Analisis pengembangan sumber belajar digital media video untuk meningkatkan mutu SDM guru melalui pemanfaatan teknologi pada pembelajaran tatap muka di era new normal.

Marlina, L. (2017). Perencanaan pembelajaran pendidikan anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.19109/ra.v1i2.2679

Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi guru dalam membentuk karakter siswa melalui nilai-nilai kejujuran. FONDATIA, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409

Nurhamsah, N., Syuhadak, S., & Ifawati, N. I. (2021). Manajemen kurikulum pendidikan diniyah formal pembelajaran Nahwu dalam meningkatkan keterampilan membaca di Pondok Pesantren Salafiyah Parappe Sulawesi Barat. Shaut al Arabiyyah, 9(2), 255. https://doi.org/10.24252/saa.v9i2.25656

Puspitasari, H. (2018). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v2i2.1115

Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran perencanaan pembelajaran terhadap kualitas pengajaran. 7(1).

Sanusi, I., Suhartini, A., Nurhakim, H. Q., Nur’aeni, U., & Muhammad, G. (2024). Konsep Uswah Hasanah dalam pendidikan Islam. Masagi: Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.29313/masagi.v1i1.3523

Setiawan, A. (t.t.). Konsep pendidikan tauhid dalam keluarga perspektif pendidikan Islam.

Wati, M. W. (2023a). Metode uswatun hasanah pada pembelajaran aqidah akhlak. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 105–110. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v10i2.3438

Wati, M. W. (2023b). Metode uswatun hasanah pada pembelajaran aqidah akhlak. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 105–110. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v10i2.3438

Widodo, A. (2020). Implementasi program gerakan literasi sekolah di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(1), 11–21. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i01.496

Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi perencanaan pembelajaran. 4(2).

Published

2024-06-19

How to Cite

Izzi Fekrat, Martin Kustati, & Rezki Amelia. (2024). Pelaksanaan Metode Uswah Hasanah pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(3), 51–62. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i3.760

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.