Penguatan Pendidikan Karakter melalui Cerita Rakyat Berbasis Media Flibook untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Reyno Bustami Musaddad Musaddad Universitas Muria Kudus
  • Vera Risti Desvani Universits Muria Kudus, Indonesia
  • Indriana Dwi Saputri Universits Muria Kudus, Indonesia
  • Lutfha Nugraheni Universits Muria Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1886

Keywords:

digital comics, fable stories, Indonesian Language, speaking skills

Abstract

This study aims to describe the use of learning media in the form of digital comics based on fable stories as a means to improve the speaking skills of elementary school students. The background of this study is the low interest of students in speaking and the limited learning media that are interesting and in accordance with their age characteristics. This study used a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, questionnaires, and speaking skills tests. The subjects in this research are fourth grade students of SDN Margasari 01 Balikpapan City. The results show that the use of digital comic media based on fable stories can increase students' courage in speaking, expand their vocabularies, and help students construct sentences more coherently and communicatively. Teachers and students also give positive responses to the media used because it is considered interesting, contextual, and in accordance with the learning needs. Thus, digital comic media based on fable stories can be an innovative alternative in learning Indonesian in elementary schools to improve the speaking skills of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, M., Ardianti, S. D., & Pratiwi, I. A. (2021). Nilai pendidikan karakter dalam cerita rakyat Sendang Widodari Kabupaten Kudus. Progres Pendidikan, 2(1), 1-6.

Amin, K. F. (2022). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Melalui Cerita Rakyat. Journal of Social Interactions and Humanities, 1(2), 125-140

Anengsih, A., Pujiastuti, H., & Dewi, R. S. (2025). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal dengan Media Flipbook untuk Meningkatkan Literasi Budaya dan Kewargaan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 404-413

Ardhyantama, V. (2017). Pendidikan karakter melalui cerita rakyat pada siswa sekolah dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 95-104.

Darif, M., Hidayat, S., Jamaludin, U., & Leksono, S. M. (2023). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Cerita Rakyat Legenda Gunung Pinang Sebagai Media Literasi di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4098-4112.

Ferando, M. F., Bardi, Y., Mayeli, Y. K. F. R., Rada, M. M., Mude, M. R., & Du’a, P. N. P. S. (2025). Pemanfaatan Cerita Rakyat sebagai Media Penguatan Literasi Bahasa Indonesia. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 3(1), 301-316.

Lake, A. C. R., Lipikuni, H. F., & Jenahut, K. S. (2023). Pengembangan media pembelajaran flipbook cerita rakyat Nusa Tenggara Timur untuk meningkatkan literasi budaya siswa. Cakrawala Indonesia, 8(1), 1-10.

Ramdani, N. P. A., Alamanda, M. P., & Suci Nur Indah Utami, A. N. A. (2023). Pengembangan Media Flipbook Animation Untuk Meningkatkan Karakter Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 34-47.

Sapulette, V., & Solissa, E. M. (2024). Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Cerita Rakyat dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 14342-14349.

Wardani, S. D. K., Dewi, C., & Kusumawati, N. (2023). Penerapan Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa Sekolah Dasar melalui Media Flipbook. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 984-989.

Wulandari, D., Rochmiyati, S., & Khosiyono, B. H. C. (2024). Peningkatan Karakter Berbasis Literasi Digital Melalui Internalisasi Ajaran Tamansiswa Tri-Nga Pada Siswa Kelas V SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5475-5487.

Zahra, T. A., Dewi, R. K., Lestari, D. A., & Nugraha, R. G. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook” Karakter Anak Bangsa, Indonesia Beradab” untuk Meningkatkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 615-623

Nugraheni, L. (2025). Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Media Wayang Beber. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 11(2).

Ferando, M. F., Bardi, Y., Mayeli, Y. K. F. R., Rada, M. M., Mude, M. R., & Du’a, P. N. P. S. (2025). Pemanfaatan Cerita Rakyat sebagai Media Penguatan Literasi Bahasa Indonesia. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 3(1), 301-316.

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Musaddad, R. B. M., Vera Risti Desvani, Indriana Dwi Saputri, & Lutfha Nugraheni. (2025). Penguatan Pendidikan Karakter melalui Cerita Rakyat Berbasis Media Flibook untuk Siswa Sekolah Dasar. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(4), 203–212. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i4.1886

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.