Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Podcast Deddy Corbuzier dengan Nadiem Makarim sebagai Media Pembelajaran Menulis Teks Argumentasi
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v2i4.1011Keywords:
podcast, learning media, writing argumentative textsAbstract
This research discusses the analysis of language errors in Deddy Corbuzier's podcast with Nadiem Makarim as a learning medium for writing argumentative texts. This research aims to find out mistakes to become a tool in improving students' abilities in writing argumentative texts. The method used is a qualitative approach, this research uses descriptive methods and content analysis to analyze podcasts. The results of this research show that there are various language errors, such as grammar, word choice or diction, and sentence structure. By paying attention to these mistakes, students can improve the quality of oral and written arguments.
Downloads
References
A, D. Y., Syahrul, R., dan Ratna, E. (2012). Peningkatan Keterampilan Menulis Argumentasi Siswa Kelas X Smk N 1 Batusangkar. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 339–345.
Alfin, Jauharoti. 2018. Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: PT LKiS Pelangi Aksara.
Asep Purwo Yudi Utomo, Haryadi, Zulfa Fahmy, A. I. (2019). Kesalahan Bahasa pada Manuskrip Artikel Mahasiswa di Jurnal Sastra Indonesia. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3), 234–241.
Asrori, M., dan Ahsanunnisa, A. (2022). Penggunaan podcast sebagai media pembelajaran bahasa Arab. Alsuna: Journal of Arabic and English Language, 5(1), 1-14.
Auliya, Sarah Putri. (2020). Komunikasi Antarpribadi di Ruang Publik Berbasis Digital: Analisis Self-Disclosure dalam Podcast bagi Suara. Metakom: Jurnal Kalian Komunikasi, 4(1), 15-27.
Azmi, N., dan Bahry, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Artikel Jurnal di Lingkungan Universitas Syiah Kuala. Master Bahasa, 6(2), 149–160.
Bungin, B. (2011). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.
Corder, S. P. (2019). The significance of learners' errors. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 9(4), 147-159.
Fadilah, E., Sari, R. P., & Astuti, P. (2021). Efektivitas penggunaan podcast dalam pembelajaran menyimak bahasa Indonesia di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 19-27.
Hasibuan, S. A., dan Tarigan, F. N. (2022). Kemampuan Menulis Teks Argumentasi Mahasiswa dengan Metode WH-Questions. Jurnal Ilmiah KORPUS, 6(3), 278–284.
Hidayah, N., dan Pujiastuti, R. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan Karangan Peserta Didik Kelas VIII A SMPN 35 Surabaya. Jurnal Ilmiah Buana Bastra, 7(2), 19-25.
Imarshan, I. (2021). Popularitas Podcast sebagai Pilihan Sumber Informasi Bagi Masyarakat Sejak Pandemi Covid-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5(2), 213.
Khoirunnisa, A., Suhartono, S., dan Hendriani, W. (2022). Pemanfaatan podcast sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di era digital. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 45-53.
Lestari, S., Sofyan, D., & Sari, N. (2020). Pemanfaatan podcast sebagai media pembelajaran di era digital. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 1-8.
Nurdin, A. S., dan Putra, Y. P. (2023). Analisis Kesalahan Bahasa Bidang Fonologi Dan Bidang Morfologi Pada Channel Youtube Deddy Corbuzier. Jurnal Fascho, 12(2), 35–46.
Oktaviani, F., Rohmadi, M., dan Purwadi, P. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Karangan Eksposisi Siswa Kelas X MIPA (Studi Kasus di SMA Negeri 4 Surakarta). Basastra, 6(1), 94-109.
Rani, A. (2020). Literasi Digital dan Pembentukan Budaya Menular di Kalangan Generasi Millennial di Indonesia. Jurnal Komunikasi dan Realitas Media, 1(1), 1-12.
Sari, N. P., dan Maarif, S. (2021). Analisis Gaya Retorika dalam Podcast Omny Campus.
Jurnal Komunikasi, 15(2), 183-198.
Sari, N. M., dan Seken, K. (2019). Analisis kesalahan berbahasa pada karangan deskripsi bahasa Indonesia siswa kelas X MIPA di SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 6(2), 1-10.
Satori, D., & Komariah, A. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta. Suharto, T., dan Nurdianti, I. (2021). Studi Fenomenologi Minat Mendengarkan Podcast di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Kajian Media, 5(1), 75-89.
Suhono, S. (2019). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia pada skripsi mahasiswa program studi pendidikan bahasa dan sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 47-54.
Suryani, I. (2019). Kesalahan Berbahasa dalam Podcast Kuliner Indonesia. Jurnal Linguistik Terapan, 9(1), 87-96.
Zain Syaifudin Nakrowi, Dadang S. Ansori, Yeti Mulyati, dan Yuliana Setyaningsih. (2024). Kemampuan Menulis Argumentasi Siswa: Analisis Profil dan Problematika Pembelajaran. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(1), 508– 518.
Zamri, I. G., & Husin, N. A. (2019). Analisis kesalahan berbahasa dalam karangan pelajar Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9(1), 1-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.